13 september 2018

Progressie!

Althans, als ik mij Garmin 645 mag geloven.

Deze geeft de afgelopen weken een steeds stijgende VO2max te zien.
Was deze voor de vakantie continu 55-56, nu is deze via wat tussenstappen gestegen tot 60 (tijdens de Run Winschoten) en gisteren na de training werd opeens de 61 aangetikt.

Wat betekent dit!

De Garmin berekent ergens diep van binnen een relatie tussen hartslag en snelheid. Hoe hoger de snelheid bij lagere hartslag, hoe (kies):

  1. zuiniger je loopt. Want zuinig lopen leidt tot minder energieverbruik dus lagere hartslag
  2. sterker het hart is. Want hoe sterker het hart, hoe krachtiger de slagen zijn, hoe minder slagen nodig
  3. beter het bloedbeeld is. Want als er veel rode bloedlichaampjes circuleren is er minder bloed nodig dus minder hartslagen.... 
ad 3): het kan zijn dat ik voor de vakantie iets weinig ijzer had waardoor bloedbeeld wat slechter was. Nu dit misschien gecorrigeerd is kan ik tot grote hoogten stijgen.

1 en 2 zijn iets minder waarschijnlijk omdat mijn loopstijl niet opeens is veranderd, en mijn hart altjid al sterk was/is. 


Trainingen

Ik heb in nu 2.5 week, de training opgebouwd vanaf bijna nul, via duurlopen van 16, 18, 22, naar zo'n 80 km/week deze week. De tempo's deze week geïntroduceerd met de blokkentraining op zaterdag (5,3,5x1k op ca 4.20-4.25 tempo). 

Als ik klaar wil zjin voor de marathon van Westerkwartier (6 okt) moet er nog ongeveer gebeuren:

Dit weekend een 26-28 km rustig (met wat langzame blokken)
Begin volgende week nog een lang eind fietsen omdat het mooi weer is
Volgende week vrijdag de Martini marathon hier een 30km op de baan lopen en kijken of dit in ca 2.20-2.25 kan. 

Als dat lukt, dan nog een onderhoudsweekje van 80 en dan proberen de marathon in 3.25 ongeveer te lopen, als een soort lange vlotte duurloop. Pogingen om sneller te gaan zijn te riskant omdat ik zo weinig getraind heb.


Nike Vaporfly

Uiteindelijk zou ik volgend jaar weer richting 3.00 willen gaan. Misschien gaat de Nike Vaporfly me hierbij helpen want ik heb zojuist een exemplaar aangeschaft, na een halfjaar onbeschikbaarheid waren ze op een vage site opeens te koop. Moest meteen toeslaan want over een paar uur zijn ze weer uitverkocht.

Deze wonderschoenen zijn wellicht, in combinatie met een 100 km/week trainingsregime net genoeg om me nipt nog 1x onder de 3.00 te brengen. Het kan eigenlijk niet, maar: onrealistisch hoge doelen blijken prima te werken!~


POV


Geen opmerkingen: