14 februari 2016

Topvorm tijdens blessure, kan dat?!?!!!

Eerst de blessure

Voor mijn UMCG bezoekje besloot ik de training op te voeren om 'een reactie uit te lokken van de enkel'. Maar wat gebeurde was dat de reactie beperkt bleef en ik de training fijn kon opvoeren: de laatste drie weken loop ik 70 km/week inclusief o.a:

  • 25k duurloop 2.05
  • Loopband 13.2 km in een uur
  • Regelmatig tik ik de 15 km/uur aan in trainingen, maar omvang daarvan noodgedwongen laag (bijv 2 km in dat tempo). Bij meer, gaat de enkel zeer doen.
Volgende week maandag UMCG, voor die tijd zal ik nog ongeveer doen: een lange duurloop van liefst 28 kilometer, waarschijnlijk vrijdag, in 12 km/uur; en eventueel een tempotraining als 5x1000 3.50, gewoon om de enkel te pesten zodat er op de echo iets te zien is.

Sinus Tarsi

Ohja... ik ontdekte nog een blessure omschrijving die op mijn enkel van toepassing is: Sinus Tarsi syndroom.


Op de gemarkeerde plek lopen pezen, zenuwen, bloedvaten. Deze plek kan vocht bevatten (door irritatie veroorzaakt), en dit zou dan bijv de bloedvaten wat dicht drukken (klopt) en zorgen voor tinteling in enkele tenen (klopt). Als je veel traint gaat tijdelijk het vocht weg waardoor het goed aanvoelt (klopt), en als je een paar dagen niets doet gaat het weer wat irriteren (klopt).

Oorzaak zou zijn een wat onstabiele calcaneus, cq een te beweeglijke. Kan door 1 trauma gekomen zijn (ik ben wel 2 jaar geleden keihard op mijn voet terechtgekomen, misschien is het toen ontstaan).

Oplossing zou zijn een cortisonen injectie en/of spierversterkende oefeningen en een zooltje. We gaan het zien.


Schoen

Overigens: ik heb schoen wat bijgeknipt, zodoende heeft de enkel wat bewegingsvrijheid en minder druk aan de zijkant. Dit werkt prima.




Dan de topvorm

Zaterdagmorgen: ik had zin om me heel hard in te spannen, en zogezegdzogedaan: 5x4 minuten op wattage gefietst, gemiddel 295 watt en hartslagen in de 155-160 regio. Wat voor mij duidelijk boven "de drempel" is. 

Overigens is het begrip 'anaerobe drempel' niet een simpel 'het melkzuur kan niet meer weg dus ik verzuur', het is veel complexer dan dat. Zie tzt onderaan deze blog meer hierover. Eigenlijk is er geen harde aanwijsbare drempel, en daarom is de zin 'ik zit boven mijn drempel dus ik verzuur' extreem multi interpretabel. Het is niet het melkzuur dat je doet stoppen, het is het gebrek aan energie productie in spiercel (en in een interessante verdraaiing van een visie zou je zelfs kunnen zeggen dat je door het vermogen melkzuur te maken, het stop punt uitstelt, of ook, dat wie niet zo goed melkzuur kan maken, niet op tempo kan lopen). 
Het is dan ook niet 'nodig om op de drempel te trainen om de drempel te verhogen' wat je nog wel eens leest. Het is beter om op wedstrijdsnelheid te trainen om het precieze mechanisme dat je nodig hebt tijdens de wedstrijd (x gram melkzuur, dit proberen verder te verbranden, dit managen), te trainen. Natuurlijk valt dit voor langere afstandlopers (10 t/m halve marathon) vrijwel samen met "drempeltempo's", maar bijvoorbeeld marathonlopers doen er beter aan om (ook) lange stukken rond marathontempo te trainen. Hier speelt melkzuur ook een (weliswaar iets kleiner) rolletje. 

Enfin, de 5x4 minuten was nipt een PR van 383.3 kcal/20 minuten dus 295 watt (bepaal hieruit zelf de omrekenformule). 

Die middag liep ik ook nog even 7 kilometer los, wat opvallend gemakkelijk ging. Spelenderwijs liep ik 12 km/uur op mijn gemakje en mijn Garmin630 liet bij thuiskomt weten: uw VO2max is toegenomen! Nu 57! En: bijbehorende racevoorspellingen ook! Zie de bitmap:


En de zondagtraining bevestigde mijn vermoeden: de benen zijn opeens ERG goed. Tijdens een 4 minutenloopje liep ik kinderlijk eenvoudig twee minuten a 15 km/u voor de groep uit naar mijn waarnemingspunt. Dus ja, topvorm benen.


Wat moet ik hier nu mee?

Kennelijk kan ik genoeg trainen om iets op te bouwen; de lange duurloop 25 kilometer houden we erin, en ook het fietsen draagt bij. Nu nog die enkel goed krijgen en dan maar zien.


POV


Geen opmerkingen: