24 mei 2016

... en de trainer greep in.

Vandaag wilde ik dan eindelijk weer eens een snelheidstraining doen.

Eigenlijk wilde ik dat afgelopen vrijdag,zaterdag, zondag, of maandag al, maar ik had:
a) iets last rechterknie
b) "slechte benen": benen voelden aan alsof ze een ton wogen. Zwaar, log.

Dieptepunt van b) was het losloopje gisteravond, waarbij ik voor het eerst ooit bij een training onder de 10 km/uur bleef. Ik kon de ene voet nauwelijks voor de ander krijgen en ben na 2.4 km maar opgehouden. Ja ik vroeg me zelfs af, of ik ooit wel weer normaal lekker zou kunnen hardlopen en besloot al bijna "me dan maar op het fietsen te richten".

Maar vandaag zou het anders gaan. Ik zou Een Mooie 10x500 Lopen, en Zou Al Het Zelfvertrouwen Terug Krijgen.

De eerste twee keer liep het redelijk: 1.50/1.52. Daarna moest ik de derde al onderbreken wegens 'harken'. Ik had geen ritme, wist niet hoe groot de passen moesten zijn, verzuurde wegens gebrek aan timing al snel, en ben even gestopt. De vierde (1.50) ging okee, en op naar de vijfde.

En tijdens die vijfde gebeurde het volgende: de trainer in mij, die zich tot dan toe op de vlakte had gehouden, en halfslapend aanwezig was, werd plotseling wakker en greep met harde hand in: "wat ben je aan het doen? Je voelt dat je techniek slecht is. Je bent alleen maar aan het werken en aan het harken. Stop NU en ga wat anders doen. Doe korte tempo's met nadruk op techniek! Kaats! KAATS!!!'

Okee trainer, okee (zucht...) goed. Ik ga 10x200 doen.

En zogezegdzogedaan en dit ging best goed. Ik ging van 41.8 sec geleidelijk naar 38.9 sec, met continue verbetering van spanning op bovenbenen, met telkens iets meer gevoel voor de beweging, met telkens iets hogere piekbelasting in elke pas en een gevoel van efficiëntie. De grafiek van de laatste drie stuks:


Zoals te zien: contacttijd een keurige 195 milliseconden. Hartslag bij 200jes krijgt niet de kans om echt te stijgen (daarom is het ook zinloos op hartslag te trainen bij 200jes).

En nu... nu maar afwachten, of het kaatsvermogen al terugkomt. Dankzij het 'memory effect' zal de terug-aanpassing aan tempo's waarschijnlijk vrij snel gaan, we gaan het zien!

POV

ps. en de enkel uiteraard. Aan het eind van de training wat bewogen en geknakt, voelde okee. Niet super, maar wel belastbaar.

ps... en de woendag werd een mooie 17k inl ongeveer 6x1000 ergens tussen 4.00 en 4.25, best mooie training. Ook gewoon lekker doorlopen zodat ik eindelijk weer eens lekker vermoeide poten heb.


1 opmerking:

Anoniem zei

Toch handig zo'n ingebouwde trainer!
gr., Henk M