19 juli 2016

Fietsen dan maar

Eindelijk weer normaal weer... fietsweer!
Ook de Tour de France helpt mee in de fietsmotivatie.

Ergens vorige week heb ik besloten het lopen even te laten voor wat het is en "me vol op het fietsen te storten". Reden voor dit besluit is dat ik weer wat last van de enkel had en dat het fietsen opeens weer heel fijn ging. Dan onstaat er opeens de keuze:

  1. hardlopen, proberen wat op te bouwen, fietsbenen hebben, zere enkel, het gaat toch niet echt goed, benen zijn loodzwaar, waar ben ik mee bezig, wat een moeizame ellende;
  2. fijn hard fietsen.

Deze keuze was niet moeilijk.

De afgelopen tien dagen fietste ik al zo'n 200+ kilometer, heel veel in een tempo van 30 a 32 km/uur wat gemakkelijk gaat, en af en toe snellere stukken. Op 'drempeltempo' fiets ik zo'n 34 a 35 km/uur: dit is dus een tempo dat ik hopelijk een uur kan volhouden. Bijbehorende hartslag tegen de 150...

....en: vandaag even een paar snelle stukken gereden: windmee en windtegen telkens 4 a 5 kilometer.
Hieruit, en uit de laatste fietsweek, komt een hartslag/snelheids grafiek naar voren waarmee ik alvast kan voorspellen hoe snel mijn 60k tijdritje zal verlopen:



De Snelheid - Hartslag grafiek. Deze lijkt op de grafiek vorig jaar, maar is nu in het 33+ bereik wat beter.

Mijn expert-trainingsgedachten hierover:

  • Ik denk dat ik nu vrij gemakkelijk 60km lang tegen de 33 km/uur kan fietsen met een hartslag van ongeveer 140-142. 
  • Ik heb nog geen langere rit met hoge hartslag (152 oid) gedaan. Met die hartslag zou ik 36 km/uur moeten kunnen fietsen en dat zou max een uur lang kunnen. Maar: ik vermoed dat mijn beenkracht te laag is om dit te kunnen trappen. Het plan hiervoor is dan ook:
    • Een of twee trainingen van bijv 8x2 minuten op 38 km/u met als doel beenkracht ontwikkelen.
    • Daarna een testritje 30 minuten HF150, kijken of dit goed gaat.
    • Daarna:
      • eerste poging 60k: op 33.5 km/uur HF144 en kijken hoe lang dat goed gaat
      • tweede poging 60k: op misschien 34+ km/uur. Of gewoon op de gok HF148 en 35+ km/uur en gewoon proberen.
  • Wat nu (dus) geen zin zou hebben is, om bijvoorbeeld lange duurritten a 32 km/uur te doen: teveel in het grijze gebied. Te lage prikkel om echt extra snelheid te krijgen, te hoge prikkel om goed uitgerust te raken.
  • In het kader van polarisering, zodra ik die hele hoge intensiteiten doe, moeten daartussendoor ook ritjes max 30 km/uur zitten met lage hartslagen, ideaal zou zijn 30km/h HF124, bijv 60 km.
Erg fijn dat fietsen. Vooral het feit dat je gewoon allerlei harde trainingen kan plannen en uitvoeren, zonder blessureproblemen en dergelijke, en dus bepaalde concepten zoals polarisering en drempeltraining kan uitproberen.

POV

ps... en vanavond gedaan: totaal 18 minuten HARD: 3-2-2.5-2.5 en 5x 1000m (ca 1.35 per stuk)
Totale rit toch wel 45 km, moest wat omfietsen wegens onweer.
Maar: deze training is wel aangekomen. Benen nu erg moe. Fijn. 

Geen opmerkingen: