18 januari 2017

Looptechniek en gadgets en theorieen en ...

Gisteren was ik eindelijk weer eens in staat om langere tijd achter elkaar op vlot tempo te lopen op mijn wedstrijdschoentjes.

Nadat ik dit weekend al 50 kilometer had gelopen bleek maandag mij enkel opeens erg goed te voelen. En ik smeed het ijzer altijd als het heet is, dus meteen dinsdag de training stevig aangepakt door op de loopband met wedstrijdschoenen (de fantastische Asics Gel Hyperspeed) lange tempo's te doen.

Ik deed:

  • 0.6 km warming up op 11 km/uur
  • 5.4 km vlot op trainingsschoen (13.2 km/u)
  • 1 km vlot op Hyperspeed (12.8 km/u)
  • 9 km vlot op Hyperspeed (13.6 km/u) incl sanitaire stop
  • 5 km vlot op Hyperspeed (14 km/u) 
En ik merkte... ik merkte... het volgende:
  • Het eerste uur stonden mijn benen in een soort foute stand. Ik zette links zachter af dan rechts, en had langere contacttijd. Net alsof ik 'voorzichtig wilde landen' daarop. Om enkel te ontzien.
  • Na een uur ging dit beter. Kon harder landen. 
  • Daarna merkte ik dat het lopen efficiënter ging door 'kort te lopen': voeten vrij laag bij de grond houden en frequentie iets opkrikken tot ca 184/minuut. Hierdoor is de contacttijd nog iets korter en kan ik nog wat meer kaatsend lopen, waardoor ik meer energieteruggave krijg vanuit elastische energie opgeslagen in pezen. 
  • Ook werd hierdoor de beweging nog iets statischer (minder verkorting/verlenging van spieren, maar lopen met weinig spierbeweging; spieren houden eigenlijk vooral statisch tegen dat je door je benen zakt, en dit statische, dat kunnen spieren heel goed, met weinig energieverbruik). 
  • Ook merkte ik dat het op frequentie lopen wat meer van buikspieren lijkt te vragen. 't is dan allemaal vrij gespannen aan de voorkant. 
  • Ook merkte ik dat mijn hartslag naar de 144 ging. Dit is 'officieel' iets te hoog voor dit type training, MAAR: omdat ik experimenteerde met techniek en omdat het warm was en het tempo vrij hoog was, negeerde ik die hartslag maar.

Achteraf vroeg ik me af: hoe zou ik zo'n training in gaan als ik bewapend was met gadgets en theorieen:
  • Ik zou mijn hartslag onder de 140 houden
  • Ik zou op frequentie 175 per minuut blijven lopen
  • Ik zou muziek luisteren, tv kijken, en hopen dat de training snel voorbij was
  • Ik zou niets geleerd hebben m.b.t. de wat hogere frequentie, de buikspieren, het kortere lopen, het aanpassen van landing met linkervoet. 

Conclusie is dan ook: WEG MET DE APPARATUUR. VOEL HOE JE LOOPT.


...enfin....

POV




Geen opmerkingen: