20 oktober 2018

Marathon gelopen - weer in training - sporthorloges - Vaporfly - trainingsaanpak

Marathon gelopen!

Voor wie het niet wist: ik ben tweedes geworden op de Westerkwartier Marathon.

Tijd 3.27.

Gelopen op 5 weken training a 65 km/week. Niet veel voor een marathon en ik kon er net een paar duurlopen in krijgen (resp 16, 18, 28, 31) wat net genoeg was om de marathon in een soort vlot duurtempo uit te lopen. Tweede tijd bij de 50+.

Weer in training

Na de marathon was het de vraag: hoe verder. Want ik wil nog altijd (hoewel het waarschijnlijk onmogelijk is) onder de drie uur lopen. En daar moet wel wat voor gebeuren.

Ik had met trainer PD twee strategieën besproken:

  1. 'veel kilometers maken, rustig trainen', bijvoorbeeld 100+ per week en kijken of de benen daar goed van worden. Als experiment zou ik dan vanaf 10 oktober een week of zes veel kilometers maken en kijken wat er gebeurt. Bijv in een week: 12km - 14km - clubtraining 14km - rust - 15km - 20km - 25km. Onderdeel van de strategie is: NIET hard trainen maar alles in sub tempo, hartslagen rond 130-140. 
  2.  'oudemannentraining': wat minder kilometers, wat meer rustdagen. Sommige trainingsdagen flink zwaar maken maar andere dagen rusten. Bijv in een week: rust - 10km - clubtraining 20k - rust - krachttr - 30km - 10 km. Soms hard trainen, hartslagen wat hoger. 

Ik ben nu eerst strategie 1) aan het doen: heb na de marathon in 6 dagen tijd 100 km (equivalent) getraind (65 lopen 35 fiet equivalent).

Onderdeel van deze strategie is overigens wel om af en toe eens te kijken "hoe goed de benen nu eigenlijk zijn" en dan komen we uit bij:

Vaporfly test training

Vandaag gedaan: 2.6,  2.0,  1.4 km op de Vaporfly 4% schoen. Zou ik enigszins tempo kunnen maken?

En ja!

  • 2.6km op circa 4.14 tempo / HF145. Voelde redelijk gemakkelijk en is het sub 3 uur tempo
  • 2.0km in 3.57/4.01, HF150. Voelde niet eens slecht. De Vaporfly's lijken hier 10 sec per km aan mijn tempo toe te voegen!
  • 1.4km in 3.48 tempo, HF tot 153. 
Ik blijk dus ondanks dat ik in training al wekenlang dit tempo niet gelopen heb (we tellen de 2x500 T15 van afgelopen woensdag ff niet mee) toch zomaar goed tempo te kunnen maken!


Conclusie voorlopig: plan a) werkt voor mij! Rustig veel kilometers maken vergroot je topsnelheid op de 10k!?!

We roepen in herinnering: ik liep in 2013 de marathon Amsterdam in 2.57. Toen heb ik tevoren ook vooral heel veel duurwerk gedaan en eigenlijk vrijwel geen dingen sneller dan marathontempo, afgezien van een 15x1500 meter monstertraining. Maar trainingen als bijvoorbeeld 10x400 hard of 6x1000 in 3.50 kwamen niet voor in mijn schema. Of de marathon Rotterdam 2013. Wegens blessure kon ik 2 maandenlang niet boven de 13 km/uur lopen. Vervolgens helemaal uit het niets een 10k in 38.00 en een 2.58 marathon.

Sporthorloge

Okee okee. Ik heb een Garmin645. Maar.... hij heeft een soort interne coach.

Deze coach vertelt dat ik 3 weken geleden in 'piek' vorm was met een VO2max van 61. Deze vertelt me de hele afgelopen week dat ik in "niet productief" training ben met VO2max van 58. Hoezo niet productief. Vandaag zojuist een training gelopen die kwalitatief de beste van de afgelopen zes weken was, en waarbij ik de afgelopen anderhalve week vele rustige kilometers gemaakt heb. Zeer productief dus slaat de plank mis.

Ik begrijp het wel: door het grote trainingsblok was ik wellicht wat moe en was hartslag bij 12-13 km/uur wat hoger dan twee weken eerder. MAAR DAT IS JUIST DE BEDOELING VAN TRAINING. Dat je 'wat moe bent'. En dat je lichaam daar dan op reageert.

Het horloge geeft dus eigenlijk een iets te directe / kortzichtige feedback. Het moet eigenlijk zeggen "gezien je trainingsfase is het huidige patroon correct, ga zo door" maar zegt "huh je bent moe...stoppen!!".

Enfin.






Geen opmerkingen: