04 april 2010

allerlaatste blokje zit erin!

Hoi!

Vrijdag 14 km inclusief 10x500 in 1.54 gemiddeld, dit ging en voelde heel gemakkelijk: hoewel ik best even moet doorlopen voor die tijden, voelde ik me na afloop van de training nog exakt hetzelfde als aan het begin, helemaal fris.

Zaterdag: dit was een lastige, vooral omdat ik even zat te twijfelen. Rusten of toch maar de geplande 24 km lopen. Want voor je het weet doe je te veel. Maar ik heb me laten leiden door het gevoel, als je je helemaal goed en uitgerust voelt kan je meer training 'hebben', als je nog moe en sloom bent moet je juist extra rusten.

Bovendien ook: ik wil later dit jaar in Berlijn de voorbereiding helemaal goed hebben. Deze rotterdam-voorbereiding is een dan ook een soort testcase waarin het de bedoeling is dat ik dingen aftast en soms fout zit. Des te mooiere fouten je maakt des te sneller leer je. Maar misschien is dit geen fout, wie zal het zeggen.

Ik voelde me verder goed dus 24 km: eerst 12 in 1.04.30 (heel rustig), terug 12 in 60.30.

Zondag: de planning was 18.5 km (Norg en terug) met heenweg 'vrij vlot' en terugweg hopelijk op 15 km/u. Het werd 21.7 km: de 'vrij vlot' delen gingen bijna op 14 km/u wat mij verraste, het voelde goed en sterk. Hierdoor aangemoedigd liep ik op de terugweg 10 km in 39.28 (incl enkele mini pauzes), maar het ging erg goed, want zelfs wat tegenwind en een regenbui was geen probleem. De hartslagen: heenweg 135-140, terugweg tegen de 150 (dit zijn de beste HADD waarden dit (en vorig) jaar).


En nu zal er natuurlijk iemand opstaan die zegt 'dit is veel teveel'. Aan deze persoon: graag reactie hieronder, met referenties en argumentatie a.u.b.

Verder, ik heb het runnersworld 'gevorderden marathonschema' eens bekeken:



Mijn idee: te weinig kilometers de laatste drie weken. Te korte duurlopen de laatste drie weken. Ik zie geen lange trainingen met marathontempo erin. (alleen een ***10km wedstrijd). Verder wel heel veilig natuurlijk, maar met een dergelijk schema is er grote kans dat je in de problemen komt na 25-30 km.

Tweede voorbeeld: Mijn 25 jaar oude boekje "Het Marathonboek (Tulloh):
za: 32 km rustig
zo: 5 km rustig
ma: 13 km 'fartlek'
di: 16 km in marathontempo
wo: 8 km rustig/steigerungen
do: 8 km marathontempo
vr:
za:
zo: marathon

Dit ziet er misschien vrij zwaar uit, met die lange duurloop, hoewel het doen van marathontempo trainingen in de laatste week logisch is: je benen precies aanpassen aan marathontempo. Die lange duurloop: een rustige 32 km heeft, als je alles al opgebouwd hebt en bijna marathonklaar, een heel andere (veel lichtere) impact in je benen dan de eerste lange duurloop van de voorbereiding.

Ook nog een schemaatje van G. Bordin gevonden, zijn laatste week voor Olympisch Goud.
Mon, 26 : (28 km)
M) 15 km in 1 hr
A) 13 km in 50' with last 2 km in 6'08"
Tue, 27 : (29 km)
M) 50' easy (13 km)
A) 1 hr moderate (16 km)
Wed, 28 : (28 km)
M) 40' moderate + stretching (10 km)
A) 8 km easy
5 x 2000m (track) in 6' - 6'04" - 5'58" -
5'55" - 5'49" rec. 1'30"
Thu, 29 : 40' easy + stretching (11 km)
Fri, 30 :
M) 20' easy + stretching (4.5 km)
A) 23' warm - up
4 km progressive run (3' + 2'52" + 2'49" +
2'46") with very good sensations
Sat, 1 : 30' easy + stretching (7 km)
SUN, 2 : OLYMPIC MARATHON : GOLD MEDAL !

In de laatste week t/m woensdag nog opvallend veel kilometers, en nog een omvangrijke (5x2000)training sneller dan marathontempo.

Tenslotte, zal ik hier nog een paasgedachte neerschrijven? Twijfel want dit is toch wel echt een hardcore loop blog. Maar aan de andere kant: hardlopen is slechts een onderdeeltje van mijn leven (alleen: ik schrijf de rest, levensvisies, trainersvisies, overige onbelangrijke gebeurtenissen niet op). Mmm... nee. Te gevaarlijk want te multi interpretabel. Ik twijfel want wat zullen de mensen wel niet zeggen. En paarlen moet je niet aan zwijnen geven. Maar 1 paarl (die ik weghaal zodra ik voor gek word verklaard): --deleted--


POV

Geen opmerkingen: