14 juli 2012

start marathontraining.... even over nadenken

Zaterdag: 12k  in 58.00 ongeveer... start van de marathontraining. Ging alweer aardig, ik kon gedachteloos zo'n 12-12.5 km/uur lopen.

Zondag: ochtend met loopgroep in Norg trainen. We deden een vaartspelletje van 15 minuten, daarna een estafette over heuveltjes. Er was een fictief team Norg 1, Norg 2, en Loopgroep Roden, elk bestaand uit 3 man. Team Loopgroep Roden (waar ik in zat) werd nipt tweede.
In deze estafette liep ik 3 verzurende rondjes, au.....

Toen 's middags na de Touretappe, zelf 35 km gefietst, met behoorlijk harde wind. Tijdens dit tochtje heb ik wat nagedacht over: hoe de marathontraining aanpakken. Er zijn een paar opties:
1) Rustig aan weer opbouwen, duurloopjes 11-12 km/uur, langzamere intervallen, omvang uitbouwen
2) Opportunistisch. Aannemende dat ik goede benen heb, dit uitbouwen met wat langere trainingen en tegelijk intensiteit goed bijhouden.

Trainingstechnisch is optie 1 waarschijnlijk het beste: omvang, relatieve rustperiode, rustige duurloopjes, rustig aan dan breekt lijntje niet, een tijdje geen wedstrijden.... het probleem dat ik hiermee heb is: het is niet leuk genoeg. De Tour is aan de gang, de Ol. spelen komen eraan, iedereen ziet af, snelheid ligt hoog: ik wil dat ook! Ik wil me er in trainingen niet af laten lopen.... Ik wil gewoon na een touretappe zelf 40 km a 32 per uur fietsen ook al is dat zogenaamd niet aeroob genoeg. En hoe dat dan eksakt uitpakt na mijn vakantie dat zien we dan wel weer.

Dus ik kies optie 2. Heb nu al zin in de dinsdagtraining! Lekker rammen!!!!

POV

ps...
Vraag van Mart aan LA: 'heb je doping gebruikt'? '.... I won when I was 21 and now am 38' .... 'nobody is that smart... no way'. Hmm....geen 'NO!!'. Zoals Bram M. aangeeft is er op de huidige rechtsgang rond LA wel e.e.a. aan te merken, maar de genoemde vraag blijft dus staan. Ik ben zeer benieuwd wat LA zegt in de rechtszaal als hij onder ede verhoord wordt. Dit verhoor heeft hij al die jaren weten te vermijden maar eens komt de dag....

Verder had ik deze week nog een deja vu, toen team Sky tijdens een Avondetape de hemel in bewonderd werd: 'doen al jarenlang metingen' 'weten precies welk wattage ze moeten trappen'. Dit tafereeltje herinner ik me van zovele jaren geleden, team Discovery (...), windtunnels, voeding, trapfrequentie, achja... laten we hopen dat het dit keer een echt sprookje moge zijn. Maar ik heb er geen al te hoge verwachtingen van, sinds team Sky wat EPO-deskundigheid heeft ingekocht...

ps2....
Vanavond dan 'de grafiek', met bloedwaarden van L.A.
Harm Kuipers vond er weinig vreemds aan. Hij keek alleen naar de absolute waarden van hemoglobine en reticulocyten. Omdat de grafiek zo'n rare schaal had (HB en retic. stond helemaal onderaan) leken die lijnen 'vlak. Maar de interessantere lijn die twijfel oproept bij USADA, is de OFF-score. Deze geeft de verhouding tussen hematocriet en reticulocyten aan. Reticulocyten zijn 'nieuwe bloedcellen'. Je zou verwachten dat dit aantal verhoogd is als hematocriet verhoogd is. Maar bij LA waren er ondanks hoog hematocriet, juist opvallend minder reticulocyten. Dit leidt tot verdenking van bloeddoping (want: als je extern eigen bloed inbrengt, gaat je lichaam minder reticulocyten aanmaken). Had HK hier nou iets over gezegd... kans voor open doel gemist.

Ter verduidelijking nog het bijbehorende plaatje: rechtsonder: veel bloed, weinig eigen nieuwe bloedcellen == bloeddoping.



Ok genoeg gezeurd, ik wil geen 'vendetta' tegen LA voeren.

Geen opmerkingen: