23 maart 2015

Fijne training

Vanavond voor het eerst in lange tijd, misschien wel twee maanden, een echt heel gemakkelijke training gelopen.
Weliswaar maar 8 kilometer, maar ontzettend gemakkelijk op 4.55 per km en supergoed gevoel in benen (ik start, ik denk 5.30 te lopen, maar constateer: 4.55).

Opvallend: twee dagen nadat ik zaterdagavond 30 km, en zondagochtend 12 km, gelopen had, met tussentijds ekspres weinig koolhydraten aanvulling (dit, om vetverbranding / marathonbenen te kweken). Overigens zondag voor het eerst in bijna 3 weken, weer 'intensiteit' gedaan, een minuut of drie op 15.5 km/u en wat korte snelle loopjes.

Maar dit verklaart nog niet direct het 'goede gevoel'. Waar komt dat dan vandaan? Ik weet dat ik vaak goed reageer op duurtrainingen, mijn type-1 vezels vinden dat prima. Mogelijk heb ik de 30k rustig genoeg gelopen zodat ik geen schade heb... misschien werkt mijn gewijzigde voedingsaanpak (ik zit meer in de vetten en minder koolhydraten; ook goed letten op omega3/6, geen chips eten, geen gebak / rommel, zal nog een blogje over volgen). Maar verder weet ik het ook niet precies.... Het zou natuurlijk ook de 140 rustige km in de voorgaande 9 dagen kunnen zijn. Omvang werkt ook altijd goed. Ook rusthartslag goed laag, 38.

Waar ik gisteren nog twijfelde over marathonsucces, twijfel ik nu nog steeds, maar wel minder. Het is misschien nog mogelijk!

Ik ga de goede benen benutten de komende dagen:
- dinsdag (vermoedelijk) een VIAD testje loopband en wat lange tempo's, totaal 20k
- woensdag rustig lopen 18k
- donderdag lange fietstraining (16 k equivalent)
- vrijdag zou dan een hele lange duurloop 34k met goede benen en rond de 2.40, ideaal zijn.

Verde dan dit kan ik niet kijken, gewoon eerst dit setje fijne mooie trainingen...

POV

ps... dinsdagavond, ik ging naar de baan. In de kleedkamer werd ik wat duizelig. Te weinig gegeten vanmiddag? Het inlopen lukte nauwelijks, ik was spaced out. Dan maar naar huis.

Daar even flink wat gegeten, en een uurtje nietsdoen. Toen toch maar naar sportcentrum om te proberen 'iets op de loopband' te doen. En hoewel ik me nog steeds niet zo goed voelde, ging de training aardig. Eerst een serie oplopende kilometertjes van 12 tot 16 km/u, daarna nog 5x1k 16 km/u. Hartslagen onder belasting waren exact wat het moet zijn, herstel was nog ietsje slechter dan drie weken geleden.

1 opmerking:

Henk zei

Fijn dat het goed gaat en leuk dat je het zo bijhoudt. Ik ga dit zelf ook maar eens doen denk ik!