12 maart 2015

Griep en herstel

Startsituatie: vorige week donderdag: 
in"topvorm". De 30k duurloop, hier razendsnel van hersteld, goede benen. Lekker schaatsen ook, het vooruitzicht op een groot blok goede training in het weekend (trainingsweekend loopgroep).

Vrijdag, dag 1: duurloopje, klein beetje keelpijn, opvallend was dat ik moeite had met een lichte versnelling naar 14 km/u van een groepje. Moest echt gas geven om ze bij te houden. Vond ik raar. Start griep episode

Zaterdag, dag 2: ik voelde me 'niet okee'. Maar of dat kwam door verkoudheid, heel slecht slapen (niet geslapen die nacht), of griep: geen idee. De middagtraining: zelfs bij langzaam heuvelop lopen loste ik al bijna uit de groep, ik had totaal geen kracht. Ook hoesten. Verkoudheidje? Wat is dit? 
Zondag, dag 3: een paracetamol, een paar uur slaap.... het leek iets beter te gaan. Maar bij de langzame duurloop kon ik nog minder dan de dag ervoor. Zelfs bij 11 km/u loste ik. Ik hield mezelf verder aardig op de been maar voelde me overduidelijk 'niet okee'. En eenmaal thuis, 's avonds, ging het snel slechter. Temp. 38.0
Maandag: Temp 38.5 en voel me erg slap
Dinsdag: Temp 38.5 (minstens) en moet midden overdag opeens onder 3 dekens in bed gaan liggen omdat ik het ijskoud heb. 
Woensdag: In de ochtend 37.5, waarschijnlijk omdat ik er midden in de nacht uit moest voor... PILLEN IK MOET PILLEN DIE KOPPIJN IS NIET TE HARDEN!!!, ofwel 2 ibu pilletjes. Later op de dag bleef de hoofdpijn en steeg de temp weer tot 38.5.
Donderdag: Okee... nu alleen nog hoofdpijn, achter de ogen (kenmerkend voor griep). Dit verslag type ik met twee paracetamol op, waardoor de hoofdpijn bijna weg is. 

Quote uit een of andere website: "Februari 2015 heerst al wekenlang een griepepidemie, die langer duurt dan normaal. Het gaat hier om een mutatie van het H3N2-virus. Patiënten zijn lang en flink ziek"


Andere quote van een sport site: 4 dagen koorts (klopt), en na koortsvrij nog 4 dagen heel rustig aan doen. Volledig herstel duurt 1 tot 3 weken. 



Training: tja de marathon. We zullen zien, kijken hoever nog op te bouwen. Ik heb in elk geval geen spierpijn gehad. 

Heb overigens op dit moment totaal geen zin in trainen, ben nog kortademig (ja!), rusthartslag 60 (ipv normaal 40). Ik denk maar te beginnen met paar wandelingetjes, naar de supermarkt bijvoorbeeld. 

Mentaal: denk niet dat ik nu 'down ben' ofzo... welnee. Eerder het tegenovergestelde. Ik heb mogen beleven wat het is om ziek te zijn. Iets wat miljoenen mensen elke dag hebben en misschien niet zo snel van herstellen. En ook mogen beleven hoe het is om even helemaal afgeschakeld van de wereld te zijn en niet verder te kunnen kijken dan de komende zes minuten ('wordt de hoofdpijn minder... zal ik me minder beroerd voelen... ). Al bij voorbaat zal ik dubbel blij zijn als ik weer helemaal terug fit zal zijn, wat een geschenk en genot om niet ziek te zijn.... Mocht dan de marathon (of wat voor wedstrijd dan ook) onverwacht ook nog goed gaan, dan zou dat alleen maar een extra - plus - geschenk zijn. 


POV



Herstel

Ik heb uiteraard wel voldoende dingen gegeten tijdens ziek zijn. Veel yoghurt met lijnzaad dat soort gezonde dingen. Ik zal geen spieren verloren hebben.

Donderdag: al 3x 'buiten geweest'. Best wel lekker, weer te wandelen zonder dat je het idee hebt elk moment om te vallen.

Vrijdag verder herstel, 25 minuutjes fietsen 200watt, hartslag ca 10 hoger dan normaal, en 15 min lopen 12 km/u, idem. Dus uiteraard wat verloren etc etc maar was al blij met dat het redelijk ging. 

Zaterdag: 14 kilometer rustig tot langzaam lopen. Op de loopband bij 12 km/u normaal 120, nu 130. Ik voel me nog niet goed genoeg om harder te lopen. Even 14.5 km/u geprobeerd maar ik begin dan na 200 meter 'moe' te worden (vorige week moeiteloos tijdens de 30k kilometer dat tempo....). 

Zondag ochtend 9k training geven. Rustig aan. 's middags 14k rustig ( 10-12 km/u), polar index 66, maar hartslag nog boven normaal (6 slagen).


Samenvattend: mijn benen zijn niet moe, die lachen om dat soort rustige tempo's. Maar mijn 'systeem', hart/longen, algehele vermoeidheid, is nog moe, longen zitten vol met sn*t. Het "voelt nog niet goed". 

Verder nog even rechtzetten. Mensen zeggen de volgende dingen tegen mij:

  1. 'misschien is deze rust door de griep, juist wel gunstig voor de marathon': NEEEE dat is niet zo. Ik ben gewoon twee weken teruggeworpen door deze griep, en dan is het nog maar afwachten of ik binnen een paar dagen weer normaal kan trainen. Zonder deze griep zou ik nu net aan het einde van een megablok zitten dat me onder de 3 uur zou brengen. Met deze griep is het onduidelijk of dat er nog wel in zit. Voor SOMMIGE lopers, vooral overtrainde lopers, is soms een korte ziekte gunstig omdat men dan gedwongen is te rusten. Maar ik was niet overtraind, ik was superfit.
  2. 'ja marathontraining is op het randje, dan word je gemakkelijk ziek': afgezien van de 1 of 2 hele zware trainingen waarna je korte tijd iets vatbaarder bent (en ik heb na de zware 30 van vorige week zo'n korte periode gehad), zorgt training voor een verbeterde afweer.



Vooruitblik

Zoals ik me nu voel gaat het als volgt: vanaf nu t/m dinsdag rustig niet teveel te trainen (HF < 130), daarna hopelijk fit genoeg om harder te trainen. 
Dan in het weekend weer een eerste langere duurloop, nog zonder tempo's, zal nog niet fit genoeg voor zijn. 
Dan die week daarop (3e week voor marathon) wat langere tempo's om weer te wennen. Dan in voorlaatste weekend hopelijk een lange training met tempo's, iets als 32k met 2x5k ofzo. En dan, in laatste weekend een 36 of 38k loopband met tempo's. 
Dit is, ervan uitgaand dat de vorm vanaf nu tot vlak voor de marathon steeds verder kan worden opgebouwd, en met de ervaring dat ik er 'tegen kan' om tot vlak voor de marathon door te trainen. 

Zoiets

Geen opmerkingen: