24 november 2008

weer wat trainingen

Een aantal voorzichtige trainingen gedaan:
- vrijdag 12 km in 60 minuten, ging okee, lekker
- zaterdag een uurtje op hometrainer, want het was slecht weer en ik had geen zin in hardlopen, ging ook goed
- zondag training gegeven in Norg. Met daarna koffie en appeltaart en nog een koffie.

Dit was een speciale training, met als thema 'trainen zoals de groten het deden'. De eerste grote is Seb. Coe. Deze deed de volgende training een paar keer per jaar, vaak in de herfst: een heuvel van een meter of 5 hoog, hier tegenop lopen met een mannetje op de rug. Naar beneden, wisselen, etc etc. Toen aan vader Coe op een trainerscongres eens gevraagd werd 'hoeveel herhalingen? 10 of 20?' schudde de oude Coe meewarig het hoofd en zei iets als 'the whole morning or until they cannot move anymore'.

Zogezegd zogedaan, maar wij hebben het bij zo'n 5 herhalingen gehouden.

Alberto Juantorena was de andere grootheid. Hij deed trainingen in een gebied waar ooit een meteoriet was ingeslagen. Deze meteoriet had een komvormige kuil achtergelaten, en Alberto liep deze kuil in en uit, waarbij hij bij het oplopende deel zijn paslengte en snelheid probeerde te houden. Alleen hij kon dat.

En wij, wij liepen ook hard door de kommetjes in Norg.


Voor mij is het een uurtje lopen geworden, zo'n 11 kilometers.

Vandaag een supertraining (wat kan het soms toch lekker zijn): 3x600 in 16 km/uur, daarna een groot blok kracht waaronder een PR (25x52kg hamstrings) en nog wat andere zware dingen waardoor ik met totaal verzuurde benen richting loopband wankelde. Maar op die loopband nog eens 2x900 meter op 16 km/uur met een heel goed gevoel...

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Paul, een vraagje over je krachttraining: Doe je dat in series, of gaan alle herhalingen achter elkaar?

paul oude vrielink zei

Ik doe veel series achter elkaar (pauze bestaat uit het wandelen naar het volgende apparaat), bijv
20x45kg hamstring; 60x90kg legpress; 20x30kg adductor; 20x30kg abductor; vervolgens zonder pauze deze hele serie nog twee keer.

In het algemeen probeer ik grote series te doen, de laatste tijd bijv met legpress 'zoveel mogelijk keer 90 kilo' waarbij ik dan aan 80 herhalingen kom en herhaling 81 niet meer mogelijk is.

Vroeger (1992-97) leverde me dat fantastische resultaten op.

En ik hoop natuurlijk dat ik in maart ofzo bij het eerste de beste testloopje meteen een vet (masters) PR loop op de 1000 of 1500 meter.

grt

Anoniem zei

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik doe nu altijd 2x10 als ik maximaal train en vaak nog 5 er achter aan met iets zwaarder gewicht.
Je leg press is "impressive", ik heb die nog nooit echt maximaal gedaan, maar heb nog 50 kg in te halen ;-)
Me de hamstrings gaat 2x10 met 60kg goed, met nog 5x65kg als toetje

groeten
Ton

paul oude vrielink zei

Ja,

Die hamstrings kan je zwaar,
legpress: ik heb even opgezocht, voor de marathons vroeger deed ik wel eens 50x200 kg.

Maar er zat 340 kg op die machine, en er waren middenafstandsatleten in die tijd, ene Eddy K scheen dat gemakkelijk weg te trappen.

Anoniem zei

Ik heb er een nieuwe uitdaging bij, ik begon me toch al te vervelen de laatste tijd in het fitnesscentrum. Vanaf komende week ga ik per week drie keer lopen tijdens de lunch en fitness wordt minder met twee keer, maar ik zal een af en toe proberen een lange serie neer te zetten met voor mijn doen veel gewicht. hamstings en quadriceps zet ik in op 52.5kg en met legpress 90 kg ;-)

groeten
Ton

PS: lopen wordt ma-wo-vr, 200-1000-400

paul oude vrielink zei

aha..
Toch weer mooi souplesse intervals, misschien dat de krachttraining je sterker heeft gemaakt. Ben benieuwd.

groeten
pov

Anoniem zei

29x52.5kg hamstrings (seated leg curl)