26 oktober 2015

De Fysio

De fysio, van Veenen/Roden.

Mijn BEIDE voeten werden vakkundig gemeten en bleken niet veel van elkaar te verschillen qua maximale bewegingsuitslag in elke richting.

Ook werden ze allebei gewrikt en geduwd en geprobeerd pijn of een reactie uit te lokken, om te zien of er ergens iets gescheurd of beschadigd was. Dit lukte niet: alles leek heel te zijn, niets kapot.

Daarna een kracht testje en kijk! Ik kan links (geblesseerde enkel) mijn voet minder goed naar binnen duwen/roteren. De "Flexor Hallucis Longus" is iets zwakker.
flexor hallucis longus tendon:

Hierbij is meteen de vraag: wat was er het eerst, de zwakkere spier of de blessure. Want als de blessure van een maand geleden er het eerst was, dan ging ik wat spieren ontzien en werd de Flexor ook slapper (hypothese a). OF: de Flexor was slapper, daardoor bewoog mijn enkel niet optimaal en ontstond er een blessure (hypothese b). Ook ontdekte Bart, dat mijn linkerenkel iets minder scharnierde/iets minder 3D bewoog dan mijn rechter, en wellicht, misschien, is dit een oorzaak. Dit zou voor hypothese b pleiten.

Mijn redenering:
  • Hypothese b): minder logisch, want ik loop al 35 jaar zonder problemen met die enkel. Waarom zou de Flexor opeens slapper zijn. Ook ontstond het vocht in de voet niet uitsluitend binnen de kapsels, maar ook er buiten, eromheen. En als er alleen een gewrichtsprobleem zou zijn dan zou het vocht in de kapsels blijven.
  • Hypothese a): ik heb begin september mijn voet overbelast met heel lang ergens staan. Toen ontstond een enkelpijntje (duidelijk voelbaar aan BUITENkant), hierdoor kreeg ik iets later een soort spierkramp onderin kuit. Daarna de spieren ontlast, die dus slapper zijn geworden. Dit was volgens de fysio ook volkomen mogelijk.
Als ik van a) uitga dan hoef ik alleen maar alles weer op te trainen en wat enkeloefeningen te doen, en letten op afwikkeling, dat ik niet per ongeluk de enkel ga ontlasten.


Verder met de echo allerlei interessante structuren gezien: allemaal dikke pezen, nergens beschadigingen of breukjes. Een aantal checkpuntjes nagelopen zoals de Talus, etc etc. Maar niets stuk. Evt volgen hieronder een paar echo beelden...


"Sudeck"

We speculeerden nog wat door over de reden dat mijn enkel dik was. Ik noemde dat mijn voet vorige week tintelde en dik was en dat ik dacht aan een overreactie van lichaam op een kleine blessure, een soort dystrofie reactie (zie andere blog). Hij haakte meteen daarop in met iets als "ah ja misschien een Sudeckje" (zie Sudeck Dystrofie, waarbij een lichaamsdeel dik/rood/koud/pijnlijk wordt tenzij je het "ondanks de pijn normaal gebruikt").



Vandaag wel een rustdag want er is wel flink aan de voet getrokken en je weet maar nooit... Morgen maar weer even lopen.

POV

ps. dinsdag maarliefst 8 kilometer gelopen, waarvan 5 in ca 24.20 (incl paar korte pauzes om enkel te ontzien). En nog 3k rustig (11 km/u). Daarna vrijwel geen pijn maar wel weer ietsje opgezet.

In de avond: wat fietsen, inclusief: ik werd uitgedaagd tot een '400 watt testje': hoe lang kan je 400 watt trappen voor je moet stoppen. Ik kwam tot een vet nieuw PR van 82 seconden, in die tijd liep mijn hartslag snel op naar 163 ofzo. Maar ging wel heel erg goed. Verder nog wat kracht armen.

Geen opmerkingen: