02 oktober 2015

Röntgenfoto: perfecte enkel

Vandaag even naar het Martini geweest. Ik mocht de Röntgenfoto van de enkel even zien.

Hieronder zoals het er ongeveer uit zag (ik heb dit plaatje van internet, maar lijkt zeer sterk op mijn eigen foto):



Resultaat:

  • 0 (NUL) Arthrose, de dokter was heel verbaasd dat hier 35 jaar 60+ km/week gemiddeld op gelopen was. Alle gewrichtsspleten helemaal schoon.
  • Geen enkele kalkafzetting achilles en onder voet. Dus heel prima.
  • Het 'cuboid' bot en andere, zitten perfect op hun plaats.
Dus ja wat is de conclusie: er zit 'ergens' in het zachte weefsel (pezen/bandjes of toch de zenuw door de tarsale tunnel?) een dusdanige irritatie dat er wat vocht aangetrokken wordt. En dit kan alleen met rust genezen. Wel is fietsen goed om de bloeddoorstroming door de voet te bevorderen zonder teveel te belasten.

Dus het schema is simpel: drie weken (ofzo) fietsen, en ergens volgende week met 6x1 minuut beginnen hardlopen om belastbaarheid te checken en op te bouwen. 

POV

ps... omdat de doktoren op mijn licht gezwollen voet reageren met "goh ja wat raar ik weet het eigenlijk ook niet", heb ik even gegoogled op "oorzaken gezwollen voet". Resultaat van mijn onderzoekje, ofwel mijn bevindingen:
De zwelling wordt een 'oedeem' genoemd. Dit betekent dat er vocht wordt vastgehouden in mijn voeten. Er kunnen grofweg twee a drie oorzaken zijn. Allereerst bij een vrij grove blessure, zoals enkelverstuiking, ontstaat er een tijdelijk trauma waarbij het lymfevocht niet heel snel kan worden afgevoerd. Resultaat: dikke enkel en dikke voeten. Ten tweede: Veneus Oedeem, hierbij is er "iets met de aderen aan de hand", bijvoorbeeld trombose, nieuwe spatader, of gescheurde ader. Bij Veneus Oedeem: als je op de verdikking net boven je tenen drukt ontstaat er een putje. Ten derde: Lymfoedeem. Hierbij wordt door diverse oorzaken het lymfevocht niet goed afgevoerd, en als je op de verdikking boven je tenen drukt ontstaat er geen putje, de huid veert meteen terug.
Volgens dit onderzoek heb ik wat last van pezen onder mijn voeten en bandjes in mijn enkels, mogelijk door lang staan of door een geforceerde Run van Winschoten wedstrijd, en reageert het lichaam daarop door veel lymfevocht aan te maken ter plekke, als onderdeel van het genezingsproces. Dit vocht is zoveel dat het niet allemaal kan worden afgevoerd en voila: Lymfoedeem.

En het bijkomend probleem hiervan is dat als je met dikke voet gaat hardlopen, "de zaak verergert" omdat pezen gaan schuren etc.

Dus ja... nog maar even verder afwachten tot het lichaam het sein geeft dat alles weer okee is.



ps2.. Nu op de zondagochtend: de oedeem lijkt uit mijn voet weg te trekken, 80% van het water is vertrokken. Waarheen? Naar kuit, zo lijkt het. Want kuit is nu erg strak en pijnlijk.
Hoe dan ook, kennelijk heeft het lichaam in zijn oneindige wijsheid besloten dat er overgegaan wordt naar een volgende stap in het herstelproces.

Ik denk nu dat ik over 1 of 2 dagen mijn eerste korte pijnloze duurloopje kan doen. Maar eerst zien, dan geloven. 

2 opmerkingen:

Johan Artmanni zei

Prettig om te weten waar je aan toe bent. Succes met herstellen, Paul.

paul oude vrielink zei

thx... ik zal sterk terugkomen