29 september 2015

Stressfractuur?!

Nu, ruim een week nadat (op zondag) een van de pijntjes opeens veranderde in 'een echte blessure', wordt het type blessure iets duidelijker.

Waar ik vorige week nog dacht aan peesirritatie en ik 5 dagen voornamelijk gefietst had, denk ik nu dat ik een stressfractuur in één van de enkelbotjes in linkerenkel heb. Redenen:

  • Peesirritatie was vrijwel weg en dan zou hardlopen bijvoorbeeld 5 kilometer gewoon moeten kunnen. Maar al na 500 meter gisteren op de loopband voelde het fout, het voelde anders dan het zou moeten voelen bij peesirritaties -> enige andere dat ik kan bedenken is stressfractuur of gescheurde pees. Gescheurde pees kan niet want heb nergens een brute force toegepast.
  • Er is zwelling: enkel is wat dikker, er zit wat vocht in de voet -> stressfractuur indicatie
  • Bij rustig in stoel zitten voel ik niets, bij wandelen voel ik vrijwel niets, maar zodra loopbelasting / gewicht erop zetten: irritatie -> stressfractuur
  • 'een plotselinge overbelasting is een risicofactor voor stressfracturen': opeens heel lang staan (concert), 10 kilometer op wedstrijdschoentjes terwijl er al wat schade was een week later....


Deels is het ook gewoon pech natuurlijk. Niet alles is in de hand te houden.

Ik zal eind van de week even vragen wat de dokter ervan vindt.

Je zou kunnen zeggen: waarom niet DIRECT naar de dokter, waarom niet METEEN de diagnose stellen... nou dat zit zo: de behandeling verandert er niet al te veel door. Of ik nu exact weet wat het precies is of dat ik nu van niets weet, de behandeling blijft hetzelfde: rust. Ik gedraag me als het hondje dat last heeft van zijn ene pootje....

POV

Geen opmerkingen: