31 oktober 2015

Loopanalyse: slowmotionvideo met mijn mobieltje

Loopanalyse is populair. De Mensch wil altijd maar analyseren, uitpluizen wat er nu weer fout is en hoe dat moet worden rechtgetrokken.

Donderdag gaf Sam een presentatie, en ik mocht af en toe wat aanvullen/toelichten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat iedereen die een analyse van zijn looptechniek wil, gaat naar: Online Loopanalyse.

Vanochtend besloot ik mijn eigen looptechniek eens te analyseren. Toevallig zit er op mijn Samsung S5 een slow motion knop: zo'n 200 beeldjes ofzo per seconden. Fantastisch. Vanaf de zijkant gezien, weten we, ziet het er helemaal prima uit. Maar van achteren ziet het er minder 'mooi' uit. Alvorens de zaak te (ver) oordelen, een paar kleine feitjes:

  • Ik zit asymetrisch in elkaar. Rechterknie is anatomisch anders gevormd dan linkerknie.
  • Ik heb enorme O benen, links nog erger dan rechts. Zelfs als ik recht land, heb ik al een flinke hoek van mijn onderbeen met de grond.
Ok dan: hier de film. Ik wandel eerst, dan in het middenstuk 14 km/uur, dan later 16.4 km/uur. 




Het lijkt allemaal flink te proneren maar: zie O benen. Ik heb een paar screenshots gemaakt en gemeten. Op 16.4 km/uur.



Links iets grotere hoek, beetje proneren. Maar dit is niet anders dan de laatste ...tig jaar.

Vanochtend dacht ik ook nog dat ik misschien te slappe kuitspieren heb, en.. .zou daar de blessure dan van komen...???. Maar vanavond even een paar minuten gelopen en ik voel toch duidelijk: er zit gewoon iets in de enkel wat nog niet 100% is, en dat heeft niets te maken met al of niet sterk zijn van kuiten ofzo. Want zelfs als ik wandel voelt er een kleine mini twitch ergens links 1 cm onder de enkel-knobbel aan de buitenkant, 1 cm binnen. Precies op de plek waar allerlei bandjes en kapsels zitten... enfin... laat ik maar rustig aan blijven doen.

POV

ps. Ohja: vandaag wel kracht armen gedaan en kon maar liefst 9 (NEGEN) keer optrekken, heel wat meer dan de NUL keer van anderhalve maand geleden.

ps2. Hoe vaker ik naar bovenstaande kijk, hoe meer ideeën ik krijg:

  1. Het ziet er steeds beter uit. Timing is goed. Wel kleine pronatie maar fijne afzet, soepele landing, ok!
  2. Deze filmpjes: ik krijg opeens een idee voor een 'video analyse service': waarbij ik voor zeg 20 euro bij iemand langs kom, hem/haar een aantal stukjes laat lopen en video's maak en deze dan analysereer. Dit is uiteraard wel concurrentie! Maar ik ga dan 'aan de onderkant van de markt zitten'. En ik tape alleen relevante dingen. Als armbeweging helemaal goed is ga ik dat  niet uitgebreid analyseren.
ps3. De afgelopen 3 weken, de opbouw: gaat goed, en vandaag zo lijkt het, geen reactie:
  • Week-2:  47 minuten in 3x. Zere voeten aan onderkant
  • Week-1: 67 minuten in 3x
  • Week-0: 120 minuten in 7 loopmomenten (42,33,3,4,4,40 minuten). Meer rustige kilometers.
Ik zie dan ook het volgende schema deze week: in totaal 150 minuten.
  • maandag wellicht loopband 20 minuten rustige tempo's / video
  • woensdag loopgroep volledig meedoen waarvan 50 minuten lopen incl rustige tempo's
  • vrijdag 20 minuten rustig
  • zaterdag 30 minuten (optioneel)
  • zondag 50 minuten incl rustige tempo's
ps4: En ja! De maandag werd 4x2.5 minuut op deels 14, en een stukje 15.2 km/uur. Voor het eerst sinds de blessure durf ik vol te landen op de voet. Na zo'n 3 minuten begint het dan telkens iets moe te voelen daar in die enkel. Maar het gaat goed. Ook nog 2x20 seconden 17 km/u gelopen, en de tweede keer een filmpje opgenomen, vanaf de voorkant. Ook daar niets raars te zien. Filmpje:







1 opmerking:

Kees zei

Mooi gedaan!