09 oktober 2015

De Blessure: status

Goedemiddag,

Deze blog zal ik komende weken gebruiken voor al mijn blessure ontwikkelingen. Nieuwe status verschijnt bovenaan.

15 oktober

Vandaag wat fietsen en krachttraining armen. Kan nu 9x60kg pulldown en 7x arm dip.  Voet is maar beetje gevoelig en die rare zwelling is nu wat weg. Mogelijk morgen probeer ik weer eens een 8x1 minuut te lopen...

14 oktober

De 'pijn' (tussen haakjes want het is niet erg pijnlijk) lijkt zich nu te concentreren op de 'Navicular bone' in mijn voet. Daar zou dus een stressfractuur kunnen zitten. Hij is al 4 weken oud dus is al aan het helen. Ik ben bij de eerste symptomen gestopt met hardlopen (als ik internetverhalen lees dan ziet het er naar uit dat de meerderheid der mensen veel te lang door gaat).

Er wordt als behandelmethode aanbevolen: 6 weken gips. Maar anderen bevelen aan, gewoon niet hardlopen en wel wandelen / fietsen, i.v.m. bloedtoevoer.

Enkele kuitspieren zitten rechtstreeks vast aan de Navicular dus hardlopen belast de zaak te erg. Maar: hard fietsen met zwaar verzet is wellicht ook wat belastend, hoewel VEEL MINDER dan hardlopen omdat er geen 'klappen' op de Navicular komen.

We wachten het af....

13 oktober

Gisteren de fysio gebeld. Het blijkt dat ik pas op 26 okt, terechtkan voor een echo!!!
Ik moet achterin de rij zwangere vrouwen aansluiten voor ik mag. En over 2 weken is de blessure misschien al genezen... of misschien niet. In elk geval: vanochtend opgestaan met een wat minder dikke enkel, het zag er het beste uit sinds 3 weken. Maar het wandelen ging juist weer vrij lastig. Bij elke stap wat pijn. Het probleem is: als het slechts een bandjes en peesjes zijn dan loop ik gewoon door en dan is wat pijn niet erg. Maar als ik een breukje loop los te wrikken dan is dat niet goed natuurlijk.

Het eventuele breukje zou in het Navicular Bone kunnen zitten. Daar doet het relatief het meeste pijn (maar nog niet heel erg) als ik erop druk.

Avond: 5x4 minuten HARD op hometrainer, ca 287 watt, met max hartslag 162. Heel prettig, goed gevoel. Mijn training gaat dus eigenlijk prima!! Gevoel van macht, fijn.

11 oktober

Fietsen hometrainer: 840 kcal ofwel omgerekend 14 kilometer hardlopen. Geen reactie enkel dus okee.

10 oktober

Van donderdag t/m zaterdag niet gelopen, vanwege een terugslag na het woensdag loopje. Het voelt als een stressfractuur, het voelt 'fout'. Donderdag wel gefietst (5x4 minuten HARD, hartslag boven de 150, met wattage ca 280), en krachttraining armen: deze beginnen sterker te worden. Ook een kilo al aangekomen, dat moeten spieren zijn!

Ik zal begin volgende week mijn voet aan de fysio laten zien, met zijn kennis vindt hij misschien ook wel dat het een stressfractuur is. En dan terug naar huisarts, vragen om een botscan of MRI om definitief uitsluitsel te krijgen. Want: mocht de breuk erg ongelukkig zitten, dan is er misschien wel zoiets als gips nodig om het goed te laten herstellen.

We wachten het af.

Stemming: 'hyper', onrustig. Want hardlopen en duursport verlaagt spanning en maakt rustig. Waarschijnlijk vind ik het daarom zo leuk.


begin

Het begin: o.a. 1x heel erg lang staan op slechte schoenen, vermoeide voeten hierdoor. Dit is m.i. de eerste oorzaak.
Daarna: een overbelasting tijdens een training; 10 km lopen op lichte wedstrijdschoenen in vermoeide voet-toestand.
Een week later opeens de rare steek in voet/enkel.
Twee weken niet lopen

Woensdag 8x1 minuut, die okee ging

Vandaag: reactie in de voet, nu wat meer duidelijkheid omdat de pijn zich lijkt te concentreren rond de 5e metatarsal (middenvoetsbeentje aan pink kant). En omdat er ook zwelling (weer) is en omdat nu echt alle symptomen op een stressfractuur wijzen concludeer ik: stressfractuur.

Een foto van de dikke voet:



Rontgenfoto kan, volgens diverse bronnen, niet altijd de stressfractuur waarnemen dus vandaar dat hij niet gezien werd.

Enfin...

Behandeling: voorlopig nog weer een tijdje niet lopen, ongeveer 2 weken (want dan is het ca 6 weken na het begin van de problemen), daarna met minuutjes weer beginnen. Niet hard fietsen, wel rustig fietsen, en krachttraining, en zwemmen. Algemene conditie zal niet veel achteruitgaan.

Doelen volgend jaar: Parijs, misschien een snelle Berlijn: niet in gevaar.

Voordeel van blessure: je voelt weer waarom het ook alweer zo leuk is om wel te kunnen hardlopen, een ander perspectief. Dus zodra het over is zal mijn comeback goed zijn!

Later meer

POV


Geen opmerkingen: