29 oktober 2015

De Fysio: hypothese C

Vandaag weer naar de fysio voor wat testjes.

Eerst even over de diverse hypotheses, ik noemde vorige keer:
  • Hypothese a): ik heb begin september mijn voet overbelast met heel lang ergens staan. Toen ontstond een enkelpijntje (duidelijk voelbaar aan BUITENkant), hierdoor kreeg ik iets later een soort spierkramp onderin kuit. Daarna de spieren ontlast, die dus slapper zijn geworden. Dit was volgens de fysio ook volkomen mogelijk.

Maar, nadat ik vertelde dat ik een rare knak in mijn enkel voelde tijdens zwemmen anderhalve maand geleden, discussieerden we wat en kwam hypothese C naar voren:

Hypothese C


Er is tijdens die knak een kleine beschadiging in de enkel opgetreden. Geen bot-probleem (want rontgen ok), ook geen peesprobleem (want geen bewegingsbeperkingen). 

Omdat ik op dit moment nog een zwelling heb, een "pitting oedeem" in vaktermen, is er "een proces aan de hand" in mijn enkel. Dit oedeem komt soms voor bij een vaatprobleem zoals een trombose. Dit zou kunnen maar lijkt onwaarschijnlijk gezien mijn gezondheidstoestand. Waarschijnlijker is dat een van de vele kapseltjes in de enkel een tik heeft gehad. Misschien tijdens die knak dat er een 'knip' in een kapsel is gekomen, die langzaam aan het genezen is. Of een van de vele bandjes ingescheurd.

Door het oedeem is er teveel vocht rond pezen etc, en hier zou dan de irritatie aan bijv de peroneuspees optreden.

De enkel: het kuitbeen beweegt ietsje anders over de talus dan rechts. Misschien dat een aan de talus bevestigd bandje of kapseltje stuk is en gedurende de tijd dat dit dichtgroeit is er a) het oedeem, en b) de bewegingsbeperking.

Praktisch gesproken betekent dit:
  • ik mag fietsen en rustige enkeloefeningen doen
  • ik mag rustig hardlopen voorzover dat pijnloos is en voorzover dat goed gecoordineerd gebeurt. Maar: beperkt, tot het oedeem volledig weg is.
Fysio Bart stelt voor naar het UMCG te gaan waar ik nog meer enkeltestjes kan ondergaan om de definitieve oorzaak vast te stellen (waarbij er kans is uiteraard dat het uit zichzelf geneest nog voordat de oorzaak echt kan worden vastgesteld, maar het kan ook dat het niet uit zichzelf geneest om wat voor reden dan ook). Note vrijdag: enkel is voor het eerst in deze periode weer vrijwel zelfde maat als andere enkel. Dus misschien geneest het wel uit zichzelf.

Een zo'n testje zou ook kunnen uitwijzen of Bart's veronderstelling dat mijn linkerenkel anders scharniert dan mijn rechterenkel 'waar is'. Ik denk zelf eigenlijk van niet, omdat mijn linkerenkel exact hetzelfde aanvoelt als mijn rechter. En: de conclusie van Bart was gebaseerd op beelden, maar wel vrij vage beelden (echo, met voet handmatig bewegen, is natuurlijk geen 'gewone belasting' want gewone belasting is daadwerkelijk staan op enkel en wandelen / hardlopen).

Ik weet niet of ik dat soort testjes wel wil. Want er is de mogelijheid dat er 'iets gevonden wordt', een kleine onregelmatigheid, waar dan weer op geadviseerd wordt, ongetwijfeld, om een MRI te doen, etc etc, en voor je het weet ben je 600 euro eigen risico kwijt op een interessante maar nutteloze zoektocht. 


Testjes

Tijdens deze discussie deed ik ook wat testjes, die geen van allen pijn uitlokten. Pijn (irritatie aan peroneuspees nu) is 2 op schaal van 10, en dit bleef ook zo bij een minuutje op 16.4 km/uur loopband. We wachten de video's af, ik zal indien toepasselijk hier plaatsen.


Training

Eergisteren 8k, gisteren 6k, vandaag ietsje irritatie. Nu al wel 75 minuten gelopen deze week, al meer dan de hele vorige week. Daarom nu 2 dagen looprust om geen risico te lopen, en zaterdag weer kort duurloopje.
Ik voel dat ik nu al tempo's kan doen, maar ik durf het risico niet aan....


POV


ps... donderdag zelf 60 minuten gefietst (HF135, dus bovenin laagste zone)
ps2... daarna presentatie m.b.t. online loopanalyse bijgewoond en deels mee gepresenteerd. Hiermee is dan ons bedrijfje in de lucht, eerst nog low-key:

  • OnlineLoopanalyse: loop analyse aanvragen; onderbouwde analyse krijgen. En eventueel, indien ook loopschema gewenst is, doorverwezen naar:
  • OnlineSchema: schema aanvragen na uitvoerige intake (formulier).

Geen opmerkingen: