07 juni 2016

"De fijncoördinatie is weg"

Deze wijze woorden werden me door mede LA loper J toegesproken, met daarbij ook "de eerste drie weken na een fietsvakantie was mijn coördinatie helemaal zoek" (of die strekking).

Dit alles slaat op mijn huidige sport toestand, waarin ik heel prima kan fietsen, en me tegelijkertijd heel ongecoordineerd en moeilijk over de atletiekbaan beweeg.

Ik lijk op sommige dagen (gelukkig niet alle) enorm slecht te lopen. De timing is helemaal weg. Ik land maar kaats dan niet meteen weg, ik zak nog wat door en zet net iets te laat af waardoor ik de afzet mis. Het is erg lastig uit te leggen, maar elke goede loper weet wat ik bedoel. Als hardlopen goed gaat is alles precies op de honderdste seconde gecoördineerd.

Ik vermoed dat dit gevoel een beetje verdwenen is door a) ouderdom waardoor de reflexen niet meer heel perfect zijn, b) doordat ik al een halfjaar, qua enkel, niet heel hard train en het kaatsen een beetje uit de benen verdwenen is, c) doordat hardfietsen qua zenuwaansturing volkomen niet op hardlopen lijkt.

EN het is ook wat verdwenen omdat "ik niet per se heel hard hoef te lopen". Als het uiterst belangrijk zou zijn zou ik de fiets laten staan en allerlei loopgerichte dingen doen en nu al veel verder zijn qua loopvorm. Misschien heeft 'iets' de keus voor het fietsen al gemaakt, en word ik me daar nu pas min of meer bewust van?!?!?

Okee wat nu?

Wetende dat mijn enkel zich langzaam verbetert, en nu in de goede fietsvorm zijnd, is het plan ongeveer:

  • t/m begin augustus gewoon veel fietsen en proberen eens zo hard mogelijk over een uur, en/of 60 km, te gaan. En natuurlijk strava segmentjes
  • ook redelijk wat blijven lopen zonder goede tijden te verwachten, maar met het oog op revalidatie/belasting aan kunnen
  • Na augustus: echt serieus lopen en fiets beetje laten staan. Hierdoor Zal de Fijncoordinatie Zich Verbeteren En het Nu Onhaalbare Sub 3 Uur Doel Weer In Zicht Komen.
  • Met als lange termijn doel: Rotterdam'2017. Hier zou het dan weer 100% moeten zijn. In het najaar al hier en daar lang lopen... onderzoeken of dat 'iets' een keus voor hardlopen maakt of misschien toch niet. Hangt wellicht ook af van snelheden. Mocht ik 37 km in een uur kunnen fietsen....
Het plan is dus niet in beton gegoten, alles is onder voorbehoud, maar dan heb ik tenminste een beetje een idee van de richting. 

POV

P.s.: lopen versus wielrennen. Lopen is een complexere sport. En als je leven al erg complex is (en dat is het) dan is fietsen misschien wel een betere tegenhanger dan lopen. Aan de andere kant: als de coördinatie goed zit en je hebt geen blessures, dan is lopen vrij simpel, en is het misschien ook wel een goede tegenhanger. Maar aan de andere andere kant... etc etc etc..... (ofwel: door redeneren kom je hier niet uit. Laat ik gewoon maar doen wat voor mijn voeten komt en kijken wat er gebeurt). 

Geen opmerkingen: