19 februari 2008

16.5 km

Vandaag (of gisteren eigenlijk, het is al laat), 16.5 km gelopen, waarvan 7.5 in 13.5km/uur, rest 12 km/uur. Die laatste snelheid voelt als wandelen, heel gemakkelijk.

Ook mijn 'viad-test' resultaat gekregen. Mijn drempel ligt tussen 15.6 en 16 km/uur, dat is wel okee. Maar hoe lang ik dat vol kan houden is mij op dit moment een raadsel. Wel voel ik me goed.

Ook iets gelezen over langzaam trainen. Dit heeft behalve de vanuit de Verheul-hoek gehoorde nadelen, ook voordelen: rustgevend, preventief tegen overtraining, nogmaals rustgevend, herstellen van hormonale balansen (waardoor je weer agressief of gretig wordt zodra de snelheid omhooggaat).

pov

4 opmerkingen:

Patrick zei

Hoi Paul, ik maak er ook een mix van: een beetje verheul en een beetje POV. Vorige week meer op verheul gelopen...duurlopen. Deze week iets meer POV ;-) Voor mij tot heden ideaal om zo geen blessure op te lopen in laatste fase.

Paul Oude Vrielink zei

Je praat in raadselen. "vorige week meer op verheul gelopen...duurlopen". Bedoel je dat er duurlopen in verheul zitten? Of dat 'POV' betekent 'duurlopen'? Dan loop je vooruit op een nieuwe versie van 'Methode POV' die nog slechts ni mijn hoofd bestaat'.

grtn!
Paul

Patrick zei

Klopt, zo is het een raadsel. Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik een mix probeer te vinden in duurtrainingen-(korte/lange)snelheidstrainingen. Zelf vind ik de langzamere duurlopen heel waardevol om zo ook de rest van de week vol te houden en niet tegen een blessure aan te lopen. Doe deze meestal in groep, zodat ik zeker weet dat ik ze niet sneller loop dan 12 p/u. Tot heden deed ik maar 1 keer aan snelheid op de baan. Nu ben ik in de laatste weken voor Utrecht en probeer ik de langere intervalseries te doen; gisteren bijvoorbeeld: 12x1000 aan beoogd marathontempo en zeker niet sneller. Groot voordeel is dat je de volgende dag ook fatsoenlijk zonder stijve spieren kan trainen. Voor mij betekent dit trouwens ik ze uitgevoerd heb tussen 4.10-4.15 en dit voelde relaxed aan. Vorig jaar deed ik deze tussen 3.55-4.00 uur en dat ging ook, alleen had ik daar langer last van en liep ik een blessure op. Niet verstandig dus. Groeten,Patrick

Paul Oude Vrielink zei

Ok dit is heel duidelijk!

Voor marathontraining is het volgens mij inderdaad niet nodig snelle intervallen te doen, en inderdaad met als belangrijke reden dat dat de rest van de training teveel verstoort.

Maar dat neemt niet weg dat er wel 'hardheid' in je lichaam moet komen, dat kan je dan mooi bereiken door enkele wedstrijden voluit te doen.

Marathonlopers hebben dit dilemma: je wil zo sterk mogelijk aan de start verschijnen, maar je wil geen blessures of overtraining krijgen. Ik heb vroeger wel eens echt veel risico genomen: heel hard en veel getraind, en (zo zie ik het nu) veel geluk gehad dat ik nergens last van kreeg en een goede tijd kon lopen. Het is natuurlijk ook wel mooi, voluit trainen met het risico van een blessure, maar ook met de kans op een hele goede tijd.