24 januari 2015

Overzicht training, vooruitblik

De laatste 5 weken:
  • 72 km/week gemiddeld
  • hiervan 4x een viad test (met harde tempo's op het eind) en nog zes circa drempel trainingen
  • Ook fietsen: bijna 30 km/week Aeroob Equivalent
  • hiervan 5 sessies met 240 watt blokken (meest 30 a 40 minuten totaal)
Kortom: eigenlijk 5 heel goede trainingsweken, met zo'n 3x per week een relatief intensieve training, waarbij de trainingswaarden telkens beter zijn geworden. Deze vijf trainingsweken volgen op een week of vier met krachttraining die ik uiteindelijk niet heb voortgezet wegens knieproblemen. Maar het lijkt alsof de macht die ik kreeg door de krachttraining, zich voortzet in de loop- en fietstrainingen.

Blessure-status: een overzichtje van alle blessures die ik het afgelopen jaar gehad heb, en een cijfer (0-10) van de last die ik er NU van heb:
  • Rechterenkel: vorig jaar 2x een week of zes. Is om onduidelijke reden nu helemaal weg. Nu: 0
  • Rechterknie: december een paar weken lichte last. Nu: 0
  • Linkerheup: vanaf twee weken voor Berenloop. Reden onduidelijk. Nu: 1.5
  • Rechterachilles: soms een paar dagen. Nu: 0.5
  • Linkerhak: vorig jaar van februari tot augustus. Nu: 0
  • Rechterteen: vorig jaar jan/feb, en okt/nov/dec. Is om onduidelijke reden over gegaan. Nu: 0.5
  • Onder voeten: anderhalf jaar geleden 2 maanden. Is om onduidelijke reden opgetreden. Nu: 2
Dus dat is ook onder controle, ik weet niet precies waarom blessures lijken te verdwijnen. Ik probeer wel om meer te slapen, dat schijnt viavia testosteronverhogend te werken en ook het langer in bed liggen werkt herstelbevorderend. Pezen/spieren worden dan natuurlijk langer niet belast.

De komende weken: 

Ik wil de inhoud die ik kennelijk heb, proberen om te vormen naar 'hardloopvorm', op de Winterloop Veendam, heb er nog 3 weken voor.... Trainingen zullen zijn: ik denk komende maandag de klassieker 10x1000 loopband T16, hartslag meten, die moet onder de 154 blijven. Dan in het weekend een vrij lange vlotte loop, iets van 24 km op 4.20 a 4.40 per km, met meten hartslagen/snelheden, en ergens volgende week weer een VIAD testje waar ik dan de 18.4 km/u helemaal probeer uit te lopen. Daarna in het weekend RtR 25k, en op de maandag nog een soort testloopje, iets als 2x4000, en dan maar kijken wat er gebeurt. 

In het ideale geval loop ik de 15k net binnen het uur, zou al mooi zijn na al dat gedoe vorig jaar, met al die blessuretjes. 

POV

ohja de training deze week: ging goed. Totaal 90k lopen; maandag loopband, dinsdag baan (rustig), woensdag loopgroep (rustig). Donderdag 10x4 minuten 240 watt. Hartslag was in het begin historisch laag (132, later klom deze op naar de normale 141). Vrijdag een rustdag.... Daarna zaterdag 20k, zondag 26k inclusief wat rustige tempo's, waaruit bleek dat hartslag bij 4.40 per km weer goed laag zit (132).


ps woensdag:

Maandag voelde ik me niet echt super, maar okee...toch een viad testje gedaan (zie grafiek).


Hieruit bleek dat mijn herstel fenomenaal is en dat ik bij 16 km/u de hartslag net op 150 kon krijgen. De hoge 17.6 en 18.4 tempo's heb ik overgeslagen omdat ik wat moe was. Het fenomenale herstel kan duiden op tijdelijke overtraining (overreaching), het lichaam gaat dan zichzelf afremmen door het moeilijker te maken de hartslag hoog te krijgen. Het kan ook te maken hebben met 'iets onder de leden hebben'. Want: ik heb in het weekend en vrijdag nu niet echt overdreven getraind. Allemaal rustige trainingen dus zou niets bijzonders moeten zijn.

Dinsdag, baantraining, ik ben er na 1 tempo'tje mee opgehouden. Ik had moeite met een tempo'tje in 4.08 en hartslag van 144 bij dit tempo was belachelijk laag. Kortom: niet helemaal fit. Ook niet overtraind want (nogmaals) objectief gesproken zijn alle trainingen helemaal niet zwaar.

Woensdag: licht in het hoofd, dit werkt niet echt lekker. Koude rillingen. Afijn, zal wel weer goed komen.






Geen opmerkingen: