30 maart 2008

bagger

Het gaat slecht.

Vandaag 19 kilometer gelopen in 1.28, maar het was niet soepel, harken, en, stijve kuiten. Ik wilde langer lopen maar dat ging niet. Ook lichte keelpijn. Laatste week vrij rustig getraind, massages, maar zoals het er nu voor staat wordt het niet beter met de kuiten, en kan ik niet voluit lopen in Rotterdam. Ook kan ik niet intensief genoeg trainen om 'hard' te gaan.

Wat nu. Gewoon doortrainen leidt niet tot betere kuiten, gewoon maar rusten of om de andere dag weinig trainen is volgens mij ook niet de manier.

Deze situatie lijkt erg op 1988, toen in in Apeldoorn 2.44 liep nadat ik zo'n 12 dagen voor de race een blessure opliep. Ik heb in die 12 dagen toen 2x getraind (de dinsdag en donderdag voor de loop), en de rest van de dagen op hometrainer gezeten (paar sessies van 2 uur). Het volgende plan is hierop gebaseerd. De kuiten ontlasten, en op hometrainer of racefiets toch voldoende trainen:

- slechts wat korte duurloopjes, stuk of 5, zodanig rustig dat ik nergens last van heb.
- zo'n 3 lange hometrainer-fietstrainingen a 2 uur of langer, vrij intensief.

Voordeel: waarschijnlijk goede soepele benen. Nadeel: geen.

dat gaat het worden.

Nog iemand andere ideeën?

POV

7 opmerkingen:

loopgek zei

Geen beter plan. Wel een aanvullende tip: niet teveel twijfelen en doemdenken. Je hebt een goed basis gelegd, vertrouw op de supercompensatie die nu gaat komen.

Paul Oude Vrielink zei

Okee meester,
(zei hij terwijl hij in zijn pijnlijk kuit kneep...)

Rob Geurtsen zei

oooh, en jij zei dat ik nogal cijfermatig bezig ben op mijn weblog!? Over de soorten tempo's met verschillende trainingsdoelen heb je misschien gelijk, dat het gevoel en plezier te gemakkelijk vergeten wordt.
Maaaaar, in zo'n geval als jouw blessure is volgens mij de beste oplossing: inderdaad herstelloopjes, T1-T2 (6in/6uit TOT 5in/5uit), zo langzaam en kort dat je geen of slechts heel weinig pijn voelt. Om de dag of om de twee dagen; een half uur tot max 40 minuten, geen sprintjes of ander olig gedoe?! En verder op die fiets in weer en wind en anders binnen. Of spinning in jouw geval helpt weet ik niet. Bij mij wel. Maar oei, wat was ik bang in het begin dat ik toch zou overbelasten.

succes
rob

Paul Oude Vrielink zei

Op de fiets, dit wordt met een frequentie van 180 ongeveer, en zodanig afgesteld dat hartslag zo'n 135-140 is. Goed aeroob.

Misschien ook nog een sessie met hartslag tegen de 150, weet nog niet precies.

ah.. jij bent dus de schrijver van dat weblog!

Rob Geurtsen zei

Op basis van jouw 135-140 lijkt het dat de herstelloopjes maximaal 135 mogen zijn. Aeroob, maar dan nog lichter. De impulsen tot verbetering van doorbloeding middels jouwfietsprogramma, omzetten in lopen (kort en licht) lijkt slim.

Aan de andere kant jouw speelse impulsieve loopprogramma suggereert een goed ontwikkeld lichaamsbewustzijn, en dan kan heel weinig of niet lopen ook een bijna 'hedonistische' oplossing zijn.

Paul Oude Vrielink zei

ja, herstelloopjes inderdaad heel licht, en fietsen voor doorbloeding en bloedsomloop (klinkt alsof ik een senior met hartproblemen ben!).

2e opmerking is voor meer uitleg vatbaar, misschien bedoel je dat door niet lopen er weer een grote loopimpuls zal ontstaan. Dat is zeker zo! Leuke opmerking!

Rob Geurtsen zei

herstelloopjes - verbetering van doorbloeding van spier en pezen apparaat blijft toch belangrijk, ongeacht de leeftijd. legt de basis voor nieuw vermogen en weerbaarder weefsel en verbetering stofwisseling van bewegingsapparaat. Niks geen senior met hartproblemen.

ad 2e opmerking
mooi, inderdaad een neiuwe grote loopimpuls kan daardoor ontstaan. als de algemene constitutie okay is.