02 januari 2015

Terugblik 2014

Omdat iedereen dat doet, zal ik het ook doen: de onvermijdelijke terugblik 2014.

Hoe is mijn sportjaar 2014 gegaan!

Eigenlijk is mijn sportjaar op te delen in twee delen: wielrennen en hardlopen. Het wielrendeel ging en gaat uitstekend, het hardloopdeel wordt gekenmerkt door massa's kleine blessures (te weten: teen, hak, enkel, knie, teen, heup, knie).

Wielrennen

Het jaar begon meteen in januari goed met een serie HIIT trainingen (variant Ronnestad), in het begin was dit erg zwaar, al dat melkzuur. Maar de belofte van Ronnestad, uiteraard, het heel lang heel hard kunnen fietsen na de HIITjes.

En dat kwam uit, uiteindelijk verbeterde ik mijn 60km tijdrit-tijd met ruim 3 minuten van 1.55 naar 1.51.49, waarbij ik een magische 32.2 km/uur wist te bereiken. Daarnaast lukte het eindelijk na vele jaren weer eens om langer dan enkele minuten boven de 36 km/uur te fietsen, ik heb enkele stukjes van 4 a 5 kilometer op 38 km/uur geklokt... ongekend!

Trainingssessies in sportschool gingen en gaan nog steeds beter en ergens in december volgde er nog een supergoede HIIT. Ik ben vol verwachting voor het jaar 2015. Moet nog even een nieuwe racefiets op de kop tikken, en wellicht is het dan mogelijk mijn al 30 jaar staande tijd van 1.06.05 op de 40 km tijdrit te verbeteren.

Het grootste voordeel van wielrennen t.o.v. hardlopen is voor mij het lage blessurerisico, waardoor ik gewoon heel gericht kan trainen in alle juiste zones zonder continu te hoeven nadenken over overbelasting. Gewoon lekker voluit gaan, flink verzuren, goed doorharken.... heerlijk!


Hardlopen

Kort jaaroverzicht:
  • Januari/februari: teenblessure, geen tempo's kunnen doen. Eind februari klap op voet gehad (van trap gevallen, met voet op rand).
  • Maart: goede trainingsmaand, uitmondend in 38k duurloop in 3.03 (als opmaat naar een 6 uur loop)
  • April: goede trainingsmaand, maar klap op voet van februari leidt tot plantair fasciitis blessure, waardoor ik geen lange trainingen kan doen (alles korter dan 20k gaat goed). Hierdoor de 6 uur afzeggen. Wel een goed op niveau Klap tot Klap (38.18) wat aangeeft dat vorm helemaal okee is.


  • Mei: kies problemen, antibiotica, voetblessure: wel trainen maar door allerlei problemen niet heel fanatiek... de antibiotica lijkt ook invloed op vorm te hebben. 
  • Juni, juli: steeds minder lopen om van de voetproblemen af te komen. Loopvorm holt achteruit, maar fietsvorm is prima.
  • Augustus: weer oppikken training. Voetproblemen lijken minder te zijn maar nog niet over. Na een paar weken door C. de voet laten manipuleren waarna opeens de problemen over waren. 
  • September: goede trainingsmaand, vorm neemt toe, in warm weer 39.45 in Winschoten gelopen, niet voluit gegaan en toch een heleboel tegenstanders achter me gelaten, geeft aan dat 'de benen goed zijn'. Ook goede trainingen, groeiende vorm.
  • Oktober: de maand voor Berenloop: diverse kleine blessures (knieen/heup/teen) waardoor ik uiteindelijk niet de topvorm nodig voor een goede marathon kon bereiken. 
  • November, december: vrij rustig trainen, focusen op kracht, belastbaarheid verhogen.
In december vermeldenswaardig uiteraard nog de midnight run: 7 december 04.00 is de foto genomen. Vervolgens 30k hardlopen!



Dus: op de momenten dat ik blessurevrij was en een paar goede trainingsweken had, ging het altijd goed. Maar de pijntjes en kleine blessures dwongen me ook vaak rustig aan te doen waardoor de vorm/snelheid weer verdween.


Gezondheidsproblemen

Tandproblemen: in mei een apexresectie, in november een wortelkanaalbehandeling, vanaf de zomer overigens al last van die kies, en na de behandeling nog steeds... tandproblemen zijn slecht voor conditie, en kunnen ook gevolgen hebben voor het hart (bacterieën kunnen uit kaakholte richting hartstreek trekken). 

Hartproblemen: na een onschuldige SMA test waarbij mijn VO2max op 62 werd bepaald, bleek er een bliepje (t-wave inversion) in mijn hartgrafiek te zitten. Een echo wees geen problemen uit, de dikke hartwand van 12 millimeter was mogelijk oorzaak van de t-wave inversion. Daarna wilde men een MRI van mijn hart maken om HCM (Hypertrofische Cardio Myopathie) op te sporen maar dat heb ik na overleg met huisarts geweigerd omdat het volgens de beschikbare onderzoeksliteratuur een zinloos onderzoek zou zijn. En omdat het me dan 500 euro eigen risico zou kosten.


Blog activiteiten

Mijn blogjaar is uitstekend geweest. En omdat ik ook regelmatig op websites zoals ProRun en LosseVeter commentaar gaf op allerlei misstanden, werd ik ergens in september plotseling uitgenodigd om "het redactieteam van ProRun te komen versterken". Okee.... dit heeft uitgemond in 4 artikelen die ik minder losjes schreef dan op mijn blog, want ik moet dan natuurlijk rekening houden met een ander lezerspubliek. Ben er nog niet helemaal uit wat mij het beste past, wil ook wel graag wat controversiële ideeen neerzetten (ik ben nog altijd tevreden over bijvoorbeeld "de incubatietijd van HIIT").
Ergens heb ik het idee dat de meeste artikelen die op dergelijke websites verschijnen, een soort brave extensies zijn van eerder verschenen artikelen. Alles is in dezelfde straat, met dezelfde taal, geschreven. Niets is echt verrassend, er is geen vernieuwing. Eigenlijk moet af en toe de knuppel eens goed in het hoenderhok gegooid worden, een artikel verschijnen dat stellingen bevat waar niemand het mee eens is maar waar geen speld tussen te krijgen is. Zou ik graag eens schrijven.

Moest eind december trouwens een rekening indienen bij ProRun, heb toen even snel een bedrijfje opgericht (pauloudevrielink.com) om maar een BTW nummer te hebben.


Loopgroep activiteiten

Loopgroep Roden is in 2014 nog weer iets gegroeid, 103 leden nu! EN: 10 jaar jubileüm gevierd! Ik ben 'hoofdtrainer' en in die hoedanigheid ook een aantal leuke projectjes gedaan:
- Marathon masterplannen
- HIIT trainings experimenten
- Krachtdocumenten, krachtblokjes, krachtsessies
- Onderzoek naar vetverbranding in de marathontraining, uitmondend in nieuwe marathonplannen


Vooruitblik

Tja.... het jaar 2015 is op dit moment onoverzichtelijk. In principe wil ik de marathon rotterdam lopen, al was het alleen omdat ik dan een heel fijn trainingsdoel heb. Een goede reden om de lenge der duurlopen uit te bouwen, en ik zou heel blij zijn als ik ergens in februari een 30+ goede kwalitatieve duurloop kan doen.

Verder wil ik zodra het goed weer is het fietsen op de weg weer oppakken. Ook al botst dit dan misschien met de marathonvoorbereiding. Het gaat meer om de ervaring, om het gevoel van de training dan dat het nu per se moet lukken op die dag in april.

Er is ook nog de Jungfrau Marathon, moet even kijken wanneer inschrijven open is.

Verder is het mijn bedoeling alle training vooral te gebruiken ter stressreductie, om te ontspannen, omdat werk, loopgroep, alle prive dingen, toch allemaal al ingewikkeld genoeg zijn, en als er dan ook nog allerlei moeilijke doelen qua hardlopen bij komen dan wordt het wel erg moeilijk.

Eigenlijk is de gedachte gewoon "veel en goed trainen, dan per ongeluk op een periode van goede vorm stuiten, daarin zomaar een boel PR's lopen, dan slechte benen krijgen, wat minder trainen, wat meer bier drinken", en als aan het eind van het jaar ik enkele leeftijdsgecorrigeerde PR's heb gelopen en een paar snelle fietstochten, zal ik tevreden zijn.

Daarnaast is er overigens het ProRun, en mijn blog traject: ik wil natuurlijk de dingen die ik verzin, in de praktijk uittesten. Dit voorjaar zal ik wat experimenteren met vetverbranding en daar verslag van doen....

Verder is er nog mijn bedrijf, nu ik het dan toch opgericht heb, kan ik proberen er winst mee te maken. Misschien wat schema's verkopen? Moet even over denken. Of een killer app die tien miljoen keer verkocht wordt?


.... wordt waarsch nog aangevuld

POV

2 opmerkingen:

Johan Artmanni zei

Toch leuk dat je een jaaroverzicht hebt gemaakt. Ik vond het verhaal met vallen en opstaan wat hardlopen betreft en tussendoor veel fietsen, redelijk vergelijkbaar met mijn "story". Is een van de redenen waarom het interessant is om je te volgen (naast al je theorieën natuurlijk)!
Ik hoop op een geslaagd 2015 voor je!

paul oude vrielink zei

thx, en is leuk dat ik gevolgd word, jullie zijn belangrijke lezers voor mij.

Jouw verhaal mbt lopen/fietsen kom ik, nu ik even rondkijk, heel erg vaak tegen. Er zijn vele fietsers die zodra ze al naar hardloopschoenen kijken geblesseerd raken.
Nouja, gelukkig kunnen we fietsen, is toch ook wel erg fijn om gewoon lekker anderhalf uur diep te kunnen gaan zonder al te veel konsekwenties.