17 augustus 2016

Terug in Nederland. Fietsbenen en Rio

Ha,

Mijn terugreis viel samen met de start van het Olympisch atletiektoernooi.

In deze blog twee blokjes: mijn fietstrainingen, en een beschouwing van het atletiektoernooi tot nu toe (woensdagmiddag).

Mijn fietstrainingen

De benen zijn fantastisch (voor mijn doen). Na de lange zaterdag-terugtocht per auto heb ik zondag 'even' 62km in 1.56 gefietst. Dit ging geweldig goed. Benen voelen heel prettig en ik kan moeiteloos ca 30 km/uur trappen. Even versnellen en zo'n 34 km/uur met een hartslag rond de 140 is ook prima. Overigens is mijn hartslagmeter kapot, heb alleen de snelheidsmeter. Ik moet dus 'op gevoel' trainen. Geen probleem.

De maandag een kort ritje van 35 km, ik wilde langzaam fietsen maar mijn benen wilden harder en zo zat ik toch weer op zo'n 32 km/uur gemiddeld.

De dinsdag: ik zag dat er wat wind stond en wilde een paar korte stukken hard: windmee een Strava segmentje verbeteren. Uiteindelijk fietste ik ongeveer het volgende programma:

  • 5000 meter windtegen 9.55. Hier merkte ik dat het niet heel hard waaide
  • 4000 windmee 6.04. 
  • 4000 windtegen 7.18
  • 5000 meter windmee 8.50.
De 2x4000 in dit programma gingen gemiddeld in 36 km/uur, wat voor mijn doen erg hard is. Was ook erg fijn om weer eens Echt Melkzuur in benen te voelen. Ik vermoed dat als ik met minder wind de 2x4000 echt voluit doe, ik rond de 37 km/uur kan bereiken.

Kortom: fijn om qua wielrennen het Echte Trainen weer eens te voelen. Bij hardlopen zit ik continu tegen blessuregrensjes aan, bij fietsen kan ik gewoon voluit en merk ik ook dat als de belasting echt hoog is, ik snel beter word. Dit is ook een bevestiging van mijn vroegere ervaring in de hardlooptraining: dat ik hard en veel moet trainen om mijn grenzen te verleggen. 


Rio

De 10000 meter:

Deze race was zeer interessant.

Direct na de race, die resulteerde in een WR voor Ayana (29.17) riepen allerlei mensen, ook mensen van wie ik het niet verwachtte, dat dit record een 'doping record' is. Met deze mening ben ik het NIET eens, om de volgende redenen:
  1. De 10000 meter dames: slechts zelden wordt deze race op topniveau voluit gelopen. De afgelopen 20 jaar was het bij OS,  WK, vaak warm wat een snelle tijd verhindert, of was het een boemelrace met de laatste helft hard. Vrijwel nooit wordt er vanaf het begin voluit gelopen. NU WEL: een van de loopsters liep voluit de eerste helft waardoor dit WR mogelijk werd. 
  2. Het 'doping record' van 29.31 van de chinese Junxia Wang: weliswaar gebruikte ze dope, maar in die race zelf liep ze niet optimaal: een langzame start (7000m 21.14) en zeer snelle finish (3000m 8.17). Als ze uitgerust en goed gehaast zou zijn, dan, ja dan, dan zou er een onhaalbare 28.55 in de boeken staan.
  3. De gangbare rekenmethode om achter iemand's potentiële 10000 meter tijd te komen is (op dit niveau): 2x5000 + ca 1 minuut. Ayana liep 14.11. 2x14.11+60 = 29.22, ofwel vlakbij haar tijd nu. Ook gezien haar overige PR's: ze is een loopster zonder enorm hoge snelheid, dus ze is relatief op de 10000 meter dan op de 3-5k. 
  4. Er is (tot nu toe) nog geen enkel bewijs voor doping. Er zijn natuurlijk de verhalen dat er in Kenia en Ethiopië niet goed getest wordt. Maar mag ik dan een suggestie doen, IAAF/IOC:
    • Laat alleen atleten toe die, bewezen, out of competition en in competition, voldoende getest zijn! Niet getest = niet meedoen! SIMPEL!
  5. Hebben we techniek van Ayana wel eens geanalyseerd? Een betere looptechniek bestaat er niet. Lopen is een technische sport en zij beheerst de techniek tot in de perfectie. Opzich zegt een goede looptechniek uiteraard niet dat er geen sprake van doping is (alle wereldrecords vereisen goede techniek), maar technisch perfect lopen maakt uiteraard wel een snelle tijd mogelijk.

De 100 meter dames

Er waren natuurlijk mensen die dachten dat Dafne wel even goud zou halen. Maar laat ik die mensen dan attenderen op het FEIT dat er dit jaar al 5 loopsters voor haar zitten op de wereldranglijst:


ResultWindP.A.Pos.AthleteBirthCnt.TypePl.VenueDateR.S.Rec.
10.70+0.31.1.Elaine THOMPSON92JAMF1.Kingston (JAM)01.071266
10.74+1.02.3.English GARDNER92USAF1.Eugene (USA)03.071257
10.78+1.63.4.Murielle AHOURÉ87CIVF11.Montverde (USA)11.061248AR
10.78+1.03.4.Tianna BARTOLETTA85USAF2.Eugene (USA)03.071248
10.78+1.03.4.Tori BOWIE90USAF3.Eugene (USA)03.071248
10.83+0.76.9.Dafne SCHIPPERS92NEDF2.Doha (QAT)06.051237


Hieruit blijkt dat ze het, zeker gezien haar liesblessure, VOORTREFFELIJK heeft gedaan.

Ze zal op de 200 meter eerste of tweede (achter Thompson) worden, het zal om honderdsten gaan. 


1500 meter dames

Ook Sifan Hassan heeft prima gelopen, gezien haar voorgeschiedenis.


Update

200 meter Dames

Gisteren voorspelde ik: 21.78 en 21.83 als tijden, ofwel met Schippers, ofwel met Thompson als winnaar. En het werd 21.78 - 21.88 met Thompson.

Mijn analyse: een prima prestatie van Schippers.  Helaas geen goud, maar: DIT IS DUS SPORT!!!
Ik ben het met coach Bennema eens: mogelijk heeft de blessure, maar vooral ook het herstel daarvan, toch teveel mentale energie gekost. Energie die ze anders had kunnen steken in het fantaseren over de overwinning, in het geheel ontspannen toeleven naar de eindstrijd, in het volledig in topvorm komen.

Ik lees op de diverse sites dat "iedereen is ontgoocheld" etc etc, de ouders ook, en zo. Maar dat snap ik niet zo goed. Het was tevoren duidelijk dat het een 'coin flip' zou zijn. Thompson is gewoon exact even goed als Schippers dus Goud was helemaal geen zekerheidje.

Dergelijke reacties schaar ik dan ook onder 'politiek'. Je 'moet' even 'ontgoocheld' zijn omdat iedereen in je omgeving dat van je verwacht.

5000 meter Dames

Had ik tevoren de race maar geanalyseerd. Dan had ik al kunnen concluderen dat Cheruiyot een kanshebber zou zijn, en dan had ik bij de wedkantoren voor elke dollar er 33 terug kunnen krijgen.

Ofwel: Ayana is gewoon verslaanbaar. Ze is goed in een strak hoog tempo maar ze heeft geen eindsprint. Deze zwakte kostte haar de titel op de 5000.

... later meer

POV




Geen opmerkingen: