26 februari 2017

Revalidatie, antibiotica

Nu, 6 dagen na de eerste koortsaanval, ben ik helemaal koortsvrij en is de infectie dankzij de antibiotica weg. Overigens toch wel vrij confronterend, is de wetenschap dat zonder antibiotica ik dit misschien niet zou hebben overleefd, als ik de huisarts mag geloven. "wat zou er gebeuren zonder de antibiotica?" "dan zou je eraan doodgaan".

Ik leef dus nog, fijn! Lijkt een raar zinnetje maar ergens voelt het wel zo. Na die terror woensdagochtend waar de infectie nog vrij rondwoedde voel ik me nu erg fijn.

Een aantal dingetjes

De voet

Deze is nog dik maar past sinds vandaag wel in de schoen.
Naar mijn idee zit er nog veel lymfevocht en dode cellen in de voet. Deze moeten nog weg.


Antibiotica: hoe lang?

Tot nu toe dacht ik altijd: kuur afmaken, want anders blijven er nog een paar bacteriën over en die worden resistent.

Maar nu even verder over nagedacht en wat dingen opgezocht. Het volgende komt uit mijn onderzoekje naar voren:
In het algemeen is het het beste om een zo SMAL mogelijk spectrum antibioticum (dat alleen de ene bacterie doodt waar je last van hebt en niet bijvoorbeeld al die vele darmbacterieën) te nemen, gedurende zo KORT mogelijke tijd. Dat laatste woordje KORT is verrassend want we moeten de kuur toch afmaken? Nou dat zit zo:
  • Bij bacteriën die ALLEMAAL WEG MOETEN moet je de kuur afmaken (bijv: ontsteking in kaak, ontsteking onder kies, ook bacteriën waar het lichaam een slechte afweer tegen heeft, tuberculose). 
  • Bij bacteriën die het lichaam ook zelf wel kan opruimen is het niet zo belangrijk dat werkelijk ook de laatste weg is. Bijvoorbeeld urineweginfecties. Vaak 6 of 10 dagen maar 3 dagen blijkt ook verrassend goed te werken. Ook bij wondroos: er bestaat 1 onderzoek waarbij 5 of 10 dagen kuur niets uit blijkt te maken in herstel of recidive.
  • Juist lange kuren leiden tot meer resistentie. Want de bacterieën die de lange kuur overleven, kunnen kennelijk goed tegen het antibioticum, en als die zich vermenigvuldigen, dan zit je in de problemen. Dit zuig ik niet uit mijn duim, er is wetenschappelijk bewijs. Lees ook http://www.volkskrant.nl/archief/is-het-erg-om-een-keer-een-antibioticakuur-niet-af-te-maken~a3429548/
Ik zit nu in dag 5. Moet er even over nadenken. Als ik het de dokter vraag en die zegt 'natuurlijk gewoon afmaken waarom vraagt u dat' dan komt er misschien een lastige discussie. We gaan het zien.

Revalidatie

Vandaag heb ik voor het eerst in 7 dagen weer getraind: gewoon even naar buiten op de racefiets, zonder op snelheidsmeter te kijken gewoon wat losgetrapt. Doel: bloedsomloop stimuleren om de linkervoet wat te stimuleren.
Bleek nog best vlot te gaan, zo'n 28 km/uur gemiddeld.

Hoe verder: het fietsen bevalt me wel. Als ik vanaf nu elke dag een uurtje kan fietsen dan zou dat mooi zijn. Ik denk nog niet aan lopen, daarvoor moet eerst mijn voet+enkel+onderbeen dunner worden.

Conditie is denk ik niet heel erg veel achteruitgegaan, maar loopbenen verdwijnen snel. Maar helaas kan ik dat niet snel rechttrekken... gewoon maar wat fietsen dus en dan over een week kijken wat er weer op te bouwen is.

POV

2 opmerkingen:

janneke zei

Hoi Paul hoe gaat het nu met je? Ik heb zelf ook vorige week wondroos gekregen aan mijn onderbeen. Het begon ook woensdagavond met koude rillingen en koorts en donderdagmiddag ontdekte ik een rode plek op mijn onderbeen. Ik heb het waarschijnlijk gekregen doordat mijn jongste kind (10 maanden) krentebaard over de waterpokken heeft gekregen en ik zelf zwemmerseczeem tussen de tenen waardoor ik haar bacterie heb binnengekregen. Dit wordt mijn vijfde dag antibiotica en ik was aan het rondkijken op internet wanneer ik weer zou kunnen hardlopen en toen kwam ik jouw verhaal tegen. Toevallig gelijktijdig dezelfde infectieziekte en dezelfde vraag wanneer weer kunnen hardlopen. Hopelijk ben je snel weer beter!! En ben benieuwd naar jou ervaring de eerste keer hardlopen na het ziek zijn. Groeten Janneke

paul oude vrielink zei

Ja klinkt logisch, klein wondje....
Ik zit nu aan dag6 antibiotica en ga denk ik vandaag stoppen. Wondje is allang dicht, bacteriën zijn dood...
Ik heb nog niet hardgelopen maar wel gefietst. Bij mij zit het probleem in de voet en het lijkt alsof aderen en zo nog niet goed zijn. Misschien dat het bij onderbeen anders is, en kan je sneller (dan ik) al beginnen met lopen.

Mij lijkt het alleen maar goed om zo snel mogelijk weer te lopen (of fietsen) om bloekddoorstorming goed te krijgen. Geen reden om bijv nog een week te wachten

beterschap