04 juli 2008

krachttraining

Vandaag heb ik me opgegeven bij "Fitnesscentrum Roden".

Vreemd op het eerste gezicht?
Ik zoek eigenlijk al tijden naar een geschikte krachttrainingsruimte. De ruimte bij groningen atletiek voldoet niet: te weinig goede apparaten, niet dicht genoeg bij huis Roden, geen hardloopband.

Dus een 'proefles' bij het betreffende centrum, beviel uitstekend, er is een goede legpress, veel goede andere apparaten, veel ruimte, ventilatie, een stuk of 8 loopbanden die allemaal tot 20 km/uur kunnen (dat moet genoeg zijn). En de sauna bij de prijs inbegrepen, trok me over de streep.

8x35 herhalingen met 100 kg legpress, en tussen elke twee sets, 1000 meter op loopband @ 15 km/uur. Hierbij overigens geen last meer van de lies. Dit is vandaag opeens genezen, het verrast mij ook. Deze training is exact wat ik jaren geleden ook deed toen ik nog goed was. Misschien word ik nu wel weer goed!!!


POV

5 opmerkingen:

Rob Geurtsen zei

ff voor de helderheid.

8x35 herhalingen met 100 kg legpress, en tussen elke twee sets, 1000 meter op loopband @ 15 km/uur.

That's it? Die 15kmh, welk criterium gebruik voor de keuze van die snelheid.

Paul Oude Vrielink zei

De krachttraining is volgens de 'max power' methode: een vrij zwaar gewicht kiezen dat je nog wel snel kan wegtrappen, zodat de totale hoeveelheid verplaatst gewicht per tijdseenheid maximaal is (wattage).

Vroeger in de goede oude tijd deed ik 40x160 kg bijvoorbeeld, waarbij die 40x in zo'n 30 seconden ging. Nu 35x in 30 seconden.

Op andere dagen ook andere oefeningen, voor kuiten, hamstrings, etc.

Criterium snelheid was nu de lies.

Andere criteria moet ik nog weer bedenken. In elk geval niet een lang stuk boven de anaer. drempel lopen. Of kort snel (paar x honderdjes) of wat langer, maar niet te lang. Het moet wel het karakter van een krachttraining houden naar mijn idee.

Paul Oude Vrielink zei

Nog een opmerking: hoewel dit slechts een 'probeer' training was, zullen mijn krachttrainingen niet veel complexer worden dan dit. Ik zag gisteren in de sportschool allerlei mensen allemaal moeilijke dingen doen voor zijkant buikspieren, binnenkant dijbenen, etc etc, naar mijn idee kan je gewoon volstaan met 1 of 2 goede oefeningen die alle spieren raken. De legpress heeft een sterke uitwerking op kuiten/bilspier/quadriceps/hamstrings (zoals ik nu voel).

Rob Geurtsen zei

Mooi die eenvoud, spreekt mij in ieder geval aan.
Hopelijk komt over en week of wat informatie over de inhoud van:
"Op andere dagen ook andere oefeningen, voor kuiten, hamstrings, etc."

Paul Oude Vrielink zei

Ik ben een nieuwe publicatie aan het maken, "Krachttrainings ideeën voor lopers", komt ergens volgende week wel in de lijst rechts.