21 juli 2008

twee weken niet hardlopen

Dat schrijf ik mezelf maar eens voor.

Om de andere dag rustig een halfuurtje hardlopen werkt niet. Telkens na het lopen irriteren de liezen/onderbuikspieren. Rekken en strekken levert ook geen verbetering op.

Fietsen/wielrennen daarentegen levert geen enkel probleem op. Dus...

en het wordt mooi weer dus er liggen wat leuke tochtjes in het verschiet. Zo zal ik zaterdag op de fiets naar het halvemarathonparcours Lauwersoog-Ulrum gaan, om daar o.a. Jacob Vos te zien knokken tegen een oostenwind en 27 (!) graden. Nu nog onvoorstelbaar maar dan... Ik zal me in Zoutkamp posteren en daar een maxi ijs bestellen en een biertje en genieten en af en toe wat aanmoedigen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Heb je al eens gekeken naar je houding?! Het klinkt alsof de romp niet sterk of stabiel genoeg is. Rust alleen is neit altijd voldoende als je ouder wordt. Let op de afnemende kracht van de romp spieren.

paul oude vrielink zei

Mm... ik rust nu ook niet: nu wielrennen en 2x/week krachttraining waarbij de romp automatisch meegetraind wordt.

Op dit moment kan ik geen buikspier oefeningen doen, dat irriteert direkt. Misschien later weer.

Anoniem zei

Hoe lang speelt het al Paul? bij mij was in het in 2005 en 2006 incidenteel (meestal na te snelle 400tjes) en vanaf jan.2007 permanent: een iiriterend gevoel in aanhechtingen, liezen en bovenbenen.

De sportarts hield het op overbelasting van het ouder wordende lichaam. Tegen beter weten in hoop ik nog steeds dat hij ongelijk heeft ;-)

paul oude vrielink zei

eigenlijk heb ik altijd wel iets gevoelige liezen vooral als ik veel train.

Maar dit is een soort extra irritatie. Mogelijk dat een combinatie van hard trainen en een keer achterop een fiets zitten en je benen optillen (achterop de fiets bij Loopgek overigens na een 5000 eind mei!) de druppel was.

De echte druppel was die halve marathon waarna het opeens te gevoelig was. Nu gaat het (denk ik, weet niet zeker want loop niet) weer steeds beter.

Als ik terugkom ga ik zeker veel minder duurlopen doen, fietsen bevalt errggg goed, een combi van verheul tempo's en fietstochtjes.

Ik denk dat als je ouder wordt het herstel op een bepaald moment niet meer de afbraak kan bijhouden, dat wil zeggen bij te grote trainingsomvang ontstaan er kleine irritaties die 'vroeger' binnen 2 dagen weer herstelden maar nu te lang aanwezig blijven waardoor ze erger worden.

Dus meer rust tussen de trainingen en niet-belastende vormen kiezen. Waarschijnlijk geen marathon meer (maar dat maakt me niet zoveel uit, mijn ultieme PR heb ik toch al gezet).