15 februari 2019

Marathontraining: de cruciale weken

Dag allemaal,

Even een update over mijn marathontraining.

Ik ben nu al maanden bezig basis te leggen: weken van 80-90 kilometer met geleidelijk wat toenemende kwaliteit. Zo liep ik afgelopen zondag 1 rondje Mensinghemarathon a 12 km/uur (modder, regen) 8 kilometer. Daarna uitgestapt en even opwarmen, maar meteen 's middags de draad weer opgepakt met een 13 km in een uur vlotte duurloop.

Anders gezegd: ik begin langzaam maar zeker sterk genoeg te worden voor de laatste fase van marathontraining: de specifieke aanpassing aan de marathonduur en zware belasting. Het idee is dat ik, nu ik de laatste maanden training goed doorstaan heb, snel zal reageren op zware en marathonspecifieke trainingen en daardoor naar het benodigde niveau zal groeien.

Het niveau waar ik op mik is uiteraard 2.59.59, maar misschien wat realistischer: 3.08 ongeveer.

De specifieke trainingen die nodig zijn:

  • Langere duurlopen al dan niet met blokken, om zodoende te wennen aan de mentale druk van het lang achter elkaar hoog tempo lopen en om nog wat meer inhoud in benen te krijgen. 
De komende twee weken wil ik dan ook doen:

a) Lange duurloop van 40-42 km met daarvan de eerste zeg 26 kilometer in een plusminus 12 km/uur tempo. Daarna schoenwissel en met de Vaporfly de laatste 16 kilometer iets sneller afleggen (zeg 4.45 per kilometer). In het ideale geval loop ik dan een hele marathon in circa 3.28, en in het nog idealere geval herstel ik hiervan snel en zonder spierpijn.

b) Lange roadtorotterdam loop van 30 km met daarin 3x5k vlot (zeg 21.00/21.30/22.00) dus rond marathontempo. 


Als ik dit goed doorsta dan ben ik een grote stap verder.... we gaan het zien!

POV

Geen opmerkingen: