23 maart 2019

Leekster Lenteloop, agegrading

Vanmiddag liep ik de halve marathon Leek:

1.30.28

Ging goed... de eerste zes kilometer liep heel gemakkelijk in 24.55, ofwel 2.55 marathontempo. Ik zou afgaande op dat gevoel bijna denken dat een sub 3 niet al te moeilijk is. Maar na een kilometer of negen begon het lastig te worden. Tempo zakte wat en ik kwam op 14 km in 59.15 door. Nog ruim onder 1.30 tempo...

Maar de laatste kilometers gingen met wat tegenwind zwaar. Kreeg ook wat kramp in voeten dus moest even wat rustiger aan doen.

Enfin.... wat is de 1.30.28 waard?

Via de age grade calculator (zie http://www.mastersathletics.net/index.php?id=2595 ) kom ik op:


Ofwel: ik zou 1.16 gelopen hebben, vroeger. Ja, ik ben 55.8 jaar oud. 
Verder: op de marathon zou het 3.08.56 betekenen. Ik zou er voor tekenen nu. 
Op de 10k zou het 40.34 zijn ofwel vergelijkbaar met mijn niveau in december. Ik ben dus niet erg veel opgeschoten qua vorm, maar wel qua inhoud denk ik. 

Ook wordt na wat klikken duidelijk dat een 3.00.00 tijd zou betekenen dat ik vroeger 2.32.30 zou hebben gelopen. Dus 3.00.00 is onmogelijk.

Verder blijkt mijn 2.35.55 gelijk te zijn aan 3.03.37, dit is dus mijn ultieme limiet. Ik denk dat ik dat wel zou kunnen halen mits: 110 km/week; halve baan; beter slapen (ik slaap de laatste weken zo'n 5 uur per nacht goed, daarna ben ik vaak wat wakker); meer rust; minder overige bezigheden. Dus ook dit is onmogelijk.

Ik vrees dat ik dan maar voor de 3.09.59 moet gaan. 

Gelukkig kan ik nog 2 weken trainen. Jeej!

Ik ga nog een lange duurloop van 32k op 12 km/u doen. Wordt niet aanbevolen maarja. Ik doe het lekker wel. Ik hoor ook dat sommige mensen nog een 100km doen, een week voor een marathon, en daar geen last van schijnen te hebben. Ikzelf heb het gevoel dat een weekje van laten we zeggen 120 geen probleem is, dat het misschien zelfs gunstig uit zou pakken.



POV




Geen opmerkingen: