26 oktober 2008

we maken vorderingen

Hoi,

Deze week weer een verdere verbetering. Misschien heeft het te maken met het feit dat ik minder krachttraining deed (naar aanleiding van de opmerking van HR), of nieuwe loopschoenen heb, nu. Ik voel nog steeds e.e.a in de liezen/buikspieren maar op d'een of d'andre manier lijkt alles nu soepeler/losser/niet meer 'te gespannen te raken'. Moeilijk om in woorden te vatten.

In elk geval: in totaal 50 kilometer, in 6 loopdagen. Gisteren 13 km in 1.05, vandaag 8 incl 6x500 in 1.59. 't kon slechter.

Ook heb ik de afgelopen weken van bekenden en vrienden, de vraag gehad, waarom ben je niet naar een sportarts gegaan, terwijl je dat wel adviseert aan je geblesseerde atleten. Je bent zelf toch ook geblesseerd?

Hierop kan ik antwoorden:

a) ik ben erg eigenwijs. Ik heb geen trainer die mij adviseert, en zelfs als die mij zou adviseren zou ik denken 'ik weet het beter'.

b) ik voel mijn lichaam goed aan. Bij echte problemen sta ik binnen 1 dag bij de dokter, bij deze blessure is de oorzaak min of meer bekend, en het verloop ook, en het verloop is tot nu toe volgens mijn verwachting. En ik heb geen zin om verzeild te raken in allerlei adviezen, bezoeken aan fysio's, scans, waarmee ik binnen de kortste tijd mijn volledige eigen risico ad 650 euro er doorheen gejast heb (ik heb dat voor volgend jaar wel voor de zekerheid verlaagd...). Klinkt een beetje kort door de bocht maar, soit. Mocht het opeens om onduidelijke oorzaak slechter gaan dan ga ik alsnog. Zeker. En dan linea recta naar de mensen van www.liesblessure.nl.

c) andere atleten: elke trainer adviseert vrij snel om iemand anders naar een blessure te laten kijken, omdat het voor een trainer moeilijk is een blessure precies te duiden. Bij kortdurende (paar weken) blessures kan een trainer adviseren, maar bij langer durende blessures weet de trainer soms niet zeker wat het beste is. En om te voorkomen dat je dan 'maar wat gaat proberen': doorverwijzen. Hierbij speelt mee dat je niet voelt wat de atleet voelt en niet een nauwkeurig genoeg oordeel kan geven.



POV

Geen opmerkingen: