01 juli 2013

Toch wel leuk die nieuwe 50+ categorie!



Want werd zomaar eerste (of tweede, omdat later op hun website ik tweede bleek te staan. Maar dat kan natuurlijk foutje zijn... ik ben nog niet gebeld door de organisatie om de beker + envelopje weer in te leveren).

Op de 10k Stadsloop Appingedam. Tijd 38.02 netto...

Ik had redelijk goede benen en heb voluit gelopen. De start en eerste paar kilometers gingen erg goed: kwam in 3.34/7.17/10.59 door. Daarna werd het lastiger en kon ik minder goed 'snelheid maken', kilometers van 3.50-3.55 was lastig genoeg, en mijn doel om 37.40 ofzo te lopen, verdween langzaam uit beeld.

Dus: hoe de sprong naar de 37.00 te maken? Diverse opties.

1) Meer kilometers maken. De laatste weken iets van 40-60 km/week, ik vermoed dat daar de iets mindere inhoud vandaan komt.
2) Vroeger deed ik veel krachttraining, waardoor er opeens anderhalve minuut van de 10k af ging. Dit komt, theoretisch gesproken, door wat meer kracht, maar vooral door een wat betere intramusculaire coordinatie. Je spieren snappen nog wat beter hoe ze heel efficient moeten afzetten. Door de extra kracht ga je wat 'hoger' lopen en legt 2 cm per pas meer af.
3) Meer wedstrijdmentaliteit. Dat is voornamelijk een leereffect, je denkt achteraf "tussen 6 en 9 km had ik harder door kunnen trekken, stom", en volgende wedstrijd herken je dat en doe je dat.

Ik kies, komende vrijdag, voor 3). Proberen door te harken. Voor het najaar, marathon, kies ik voor 1) en 2), waarbij 2) kracht, ook door heel hard fietsen moet komen.

Alles afhankelijk van dingen als blessures. Want nu nog steeds wat zere enkels (niet met wandelen of fietsen, alleen iets met hardlopen)

POV

Geen opmerkingen: