17 februari 2015

Snelheid? SNELHEID! plus bijbehorende videobeelden

Nadat ik vorige week in 10 dagen tijd een 'duurblok' van 154 kilometer (in 9 loopdagen) gezet had, en nadat trainingen in dat blok nu niet echt allemaal super gingen, was ik gisteravond erg benieuwd hoe de toestand der benen was.

Want, zaterdag/zondag in totaal 49 kilometer gelopen, alles langzaam (11-12 km/u). En dat was nodig, omdat de week ervoor teveel tempo, te weinig rustige dagen.
Het is dan onduidelijk hoe de benen-toestand is TOTDAT je het gaat testen.

Toestand der benen verbetert

De test was een VIAD test, en de waarden waren nu duidelijk beter dan alle vorige tests. Ik kwam tot 3 minuten in de 17.6 km/u, uit voorzorg gestopt, kon wel verder door. Uit de grafiek blijkt dat ook de 16 km/uur herstelgrafiek nu daalt tot bijna aan het lijntje, dit betekent dat ik qua drempelwaarde zeker boven de 15 zit, nu.


Het herstel was ook enorm, telkens. De 16 km/u van 151 terug naar 108 in een minuut. Fijn.
Zo'n testje is erg prettig, mentaalgesproken, omdat ik nu weet:

  • Het doen van duurblokken werkt
  • Ik tast niet meer in het duister qua 'hoe goed ben ik nu precies'

Kortom: na anderhalve maand zelfde niveau/stilstand, lijkt de vorm der benen nu wat in beweging te komen. Kennelijk is er toch echt fors duurtraining nodig om e.e.a. te bereiken. Niet voor niets ook, uiteraard, dat veel marathonschema's op 120+ km/week staan.

Snelheid: video

Vorige week kort overleg met trainer H. gehad, over de trainingssuggestie om ook af en toe korte stukken HARD te lopen. Hierdoor worden oude bewegingspatronen opgefrist en leiden tot verbetering van techniek. Dit kan niet bereikt worden met duurlopen of rustige tempo's, omdat die het lichaam niet voldoende in de stress brengen/niet voldoende dwingen om te verbeteren/betere bewegingspatronen van stal te halen.

EN ik had toevallig mijn samsung bij me, dus de verleiding was groot om even de loopband op 20 km/uur te zetten en te filmen. Ziehier het resultaat:



Ik als trainer heb het volgende commentaar bij deze video:
  • Houding romp goed, vrijwel rechtop cq een procentje naar voren hellend.
  • Armactie goed, waardoor geen ongewenste rotaties ontstaan. Er is uiteraard wel 'torsie', het bovenlichaam wrikt en duwt heen en weer. Maar dat is ook de bedoeling.
  • Heupstrekking volledig, dus prima. Er wordt zoveel mogelijk kracht gegenereerd via heup/bilspieren.
  • Voet: komt neutraal neer. Lijkt haklanding maar met een highspeed camera zou blijken dat ik op de gehele voet neer kom. Afzet goed, zonder overbodige teenstrekking.
  • Hakken/knieen blijven vrij laag. Is goed, want dat kost weinig energie. Als ik ook nog zou moeten denken om hakken hoog optillen en knie inzet, zou ik nooit dit tempo kunnen lopen. 
  • Lange contacttijd. Hoeft geen nadeel te zijn. Is in mijn geval een "aanpassing aan het lage krachtniveau", omdat ik vrij weinig kracht heb, is het onmogelijk om een korte contacttijd te hebben. 

En eenmaal de smaak te pakken filmde ik nogmaals, nu alleen de been actie, in slow motion. Zie: 


Heb in totaal wel 600 meter op 20 km/u gelopen. Voel dat nu wel overal. Enkels, oei...

Zie overigens dat het de GLIDER stijl is: voeten blijven lang aan de grond, weinig 'kaats', vrij hoge frequentie. Maarja is wel energiezuinig. Ik ben zelfs bij 20 km/u, zo'n 65% van de tijd 'aan de grond'.
Ik lijk met de hak als eerste aan de grond te komen, maar: het is geen 'harde' haklanding. Zodra er echt gewicht op het been komt ("loading"), sta ik op mijn hele voet.


Het is overigens onmogelijk om 'onder je lichaamszwaartepunt te landen'. De loading grafiek zou er heel erg raar gaan uitzien, en je zou noodzakelijke druk op je been 'mislopen' waardoor je niet effectief kan afzetten. Je landt voor je lichaamszwaartepunt. Als je op je hak landt zie je een kleine bult in de grafiek, maar die is altijd nog lager dan de kracht tijdens het zwaarste punt.


POV

ps. dinsdag 16k met 5x1000 tussen 4.30 en 3.56; woensdag een 20 km hometrainer HF140 in 22.24, een nieuw PR (kwam 2 jaar geleden een keer bijna tot deze waarde).

ps2: MEER VIDEO's!!!


1: eerst 14, dan 16, dan 18 km/uur. Alles 4x vertraagd:




2: de 20 km/uur video, maar nu 8x vertraagd:



3: 14, en daarna 16.4 km/uur, alleen benen:



4: Okee, dan nogmaals de video van twee jaar geleden: 16.4 km/uur, de eerste helft van de video met kleine passen, de tweede helft met grotere passen.



3 opmerkingen:

Johan Artmanni zei

Mooooi, die videobeelden!
Geven een geweldig beeld over je loopstijl.
Ik vind het er soepel, ontspannen, sterk uitzien, Paul!

paul oude vrielink zei

thx,

als ik niet geblesseerd ben loop ik zo... zou graag vaker dit soort trainingen en snelheden lopen. Misschien dat het dit jaar wel gaat gebeuren!

paul oude vrielink zei

Het is overigens wel, zoals je kan zien, de 'flyer' stijl. Zelfs bij 20 km/uur blijf ik nog relatief lang aan de grond met vrij hoge frequentie. Maar bevalt goed.