21 juni 2015

Nog weer een VIAD testje, een max testje, voeding, en een 20 km/uur filmpje

Ha,

Ik heb deze week een heleboel interessante dingetjes opgespaard voor mijn blog.

(anders gezegd: ik had geen zin om eerder te bloggen. Een paar weken geleden had ik opeens een dip qua productiviteit, schrijven, analyseren, etcetera, en die dip is nu bijna voorbij. Het leek alsof 'ik' allerlei informatie moest verwerken, tot rust moest komen... ik schrijf 'ik', omdat ik niet weet hoe dat verwerkingsproces in zijn werk gaat. IK doe niets, als er al iets gebeurt, dan gebeurt dat zonder mijn medeweten in het onderbewustzijn (denk ik, ik weet niet zeker, omdat ik er niet in kan kijken). Misschien gebeurt dat verwerken wel in anderen en wacht ik onbewust tot ik signalen krijg dat 'men' daar klaar mee is.....oei dit klinkt erg vaag.... )

Enfin.

Afgelopen maandag:


Een filmpje waarin ik 20 km/uur loop, met twee verschillende technieken.
  1. De eerste techniek bestaat uit een 'power' pas: hard afzetten bij elke pas: dit leidt, ondanks de grote pas, tot wel 200 passen per minuut, omdat nu eenmaal de pasfrequentie oploopt met de snelheid. Met de 'ideale 180 passen per minuut' kan ik de snelheid niet halen en verzand ik in 'zwembadpassen'. 
  2. De tweede techniek bestaat uit een 'frequentiepasje': de 'glider' pas. Kort afzetten, snelle stapjes maken. De pas voelt gemakkelijker en komt neer op een frequentie van ca 210 per minuut. 
Die tweede techniek: ik vermoed dat ik dit toch wel een anderhalve minuut kan volhouden... 

De dinsdag een fietstochtje, niets aan de hand. Paar keer 2 km 'hard' (32-35 km/uur). 

De woensdag: training geven. Ik wilde een HIITje doen maar het regende en dan heb ik geen zin. Dus alleen training geven. De 600'jes gingen gemakkelijk, rond de 15 km/uur.

De donderdag: een vreemde training. Ik wilde de HIIT doen, maar bij het inlopen voelde ik 'iets raars' in mijn kuit en besloot dan maar duizendjes te doen. Maar, na 2x1000, in 3.52 per stuk, met een ultralage hartslag van 148, ben ik gestopt. Reden: ik had geen energie. Wellicht was ik na de maandag t/ woensdag wat leeg.... Het zou ook kunnen dat ik iets te enthousiast het LCHF dieet van Noakes gevolgd heb (het eten van Volle Yoghurt, Noten, Lijnzaadolie; kwark, eiwitten, vetten, zorgt er voor dat mogelijk de benen niet altijd volledig opgeladen zijn). Een iets lager tempo, 4x1000 in 4.30, ging overigens prima met ook een ultralagen hartslag van 132 ofzo. 

De vrijdag rust. 

De zaterdag: een interessante training: een fiets-VIAD test, met wattage telkens 4 minuten, oplopend van 180 met stappen van 15 tot 300 watt. Die laatste stap kon ik 2.40 minuut volhouden voor ik wegens uitputting moest stoppen. Maar, in tegenstelling tot het eerdere hardlopen, leidde dit wel tot een fijn hoge hartslag van 161.

De grafiek:



Zoals te zien.
Het herstel is telkens goed, tot aan 270 watt. Bij de 285 watt herstelde ik niet meer goed en zat ik boven de drempel. Ik vermoed dat ik een uur lang ca 265 watt kan volhouden, en heb via http://www.wielersportinfo.nl/klimtool.htm berekend dat ik hiermee de Alpe d'Huez zou kunnen beklimmen in 1.03.00, met een hartslag van 156. We gaan het zien!!!

Ik heb trouwens aan het eind nog een ander testje gedaan: hoelang kan ik 400 watt trappen. Wel: dat werd 1 minuut en 5 seconden, een mooi resultaat. De eerste 20 seconden gingen goed, maar na 35 seconden ging ik me afvragen of ik de minuut wel kon halen. Tanden op elkaar, doorrammen..... En ja!


POV

ps. Overigens een mooie trainingsweek:
- ma 55'fietsen en 4k lopen (incl 6x150m T20)
- di 1.50 fietsen (50k)
- wo 12k (6x600)
- do: 10k (2x1000 - 4x1000)
- za: 55'fietsen en 3k lopen
- zo: 13k lopen en 26' fietsen
Totaal: 42k lopen en een aeroob equivalent van 48k fietsen.

ps2. Binnenkort update ik mijn voedings-blog (omdat er wat misverstanden dreigen te ontstaan, sommige mensen denken dat je bijvoorbeeld altijd weinig koolhydraten moet eten)

Geen opmerkingen: