26 oktober 2017

Perfecte trainingsweek inclusief Canova-style training

Het begon vorige week zaterdag met een gemakkelijke 14 kilometer (T12).

Daarna de zondag. Ochtend training geven, langzaam lopen 9.5 km.

De middag 25.0 K in 2.00.25. Lekker vlot maar nog absoluut niet 'hard'. Het was bedoeld om te kijken of ik met mijn Asics Hyperspeed's een marathon zou kunnen lopen en het voorzichtige antwoord is 'misschien'.

De maandag krachttraining: o.a. 3x40kg x 20herhalingen deadlift. Reden: Hier Worden Je Beenspieren Stijf van. Het blijkt uit de tegenwoordige trainingsliteratuur, onderzoeken, maar ook vooral uit mijn interpretatie daarvan, dat een belangrijke prestatiebepalende factor is: spierstijfheid, lichaamsstijfheid, het verzetten tegen inzakken en vervorming. Want ga maar na: je landt, en als je niet stijf bent zak je zomaar 5 centimeter in en moet je weer 5 centimeter overeind komen. Ook zakt één lichaamshelft dan weg en die moet weer rechtgetrokken worden. Als je wel stijf bent dan hoeft dat allemaal niet. Je landt, kaatst eigenlijk meteen weer weg zonder veel energieverlies.

Okee... de dinsdag een training meelopen in het kader van opleiding LT4 (ik ben praktijkbegeleider), toch weer 16 kilometer inclusief 20x1 minuut T14 ofzo. De woensdag een rustige 11 km met hier en daar toch wat 200'jes vlot a T15.

Dan vandaag: de Canova-training. Of de Eliud-training: een lange afstand rond/iets langzamer dan marathontempo. Dit werd 22.2k in 1.39.06, op de loopband. Inclusief zes kleine pauzes voor o.a. schoenenwissel en ff wat drinken. De eerste zes kilometer voelde ik mijn enkel, maar ik weet dat gewoon doorlopen geen kwaad kan. De eerste helft ging rond 13.3 km/u, de laatste helft rond 13.8 ongeveer. De halve marathon werd geklokt op 1.33.28, en nog wat in/uitlopen.

Na vandaag denk ik: 3.15 is mogelijk in Athene.

Maar het Hoeft Niet Per Se. Dus dat neemt veel druk weg. Ik ga lekker ontspannen ernaartoe en dan fijn over de asfaltweg lopen.


POV

ps... in het kader van relativering: ik schrijf wel 'Ik',  overal in de tekst hierboven, maar we weten allemaal dat 'ik' meer ben dan dat, dan een hardloper. Ieder mens is oneindig groot maar soms beelden we ons in dat we een beperkte rol hebben ('hardloper', 'werknemer', 'kind', 'partner'). Vergis je niet, het zijn alleen maar rolletjes. Je kan niet samenvallen met rollen, je bent altijd veel groter. En die grootte, daar kan je geen 'ding' van maken. Het is groter dan dat.


Geen opmerkingen: