19 maart 2020

Trainen in tijden van Corona

Het zijn vreemde tijden...

Alles aan hardlooptraining is volkomen anders. De doelen zijn weg, alle wedstrijden zijn afgezegd. Een drijvende factor in mijn training is weg. Zouden zelfs marathons in het najaar wel doorgaan? De clubtrainingen zijn gecanceld.
Ik heb wel wat getraind, maar ben eigenlijk meer geïnteresseerd in het nieuws, in informatie over het virus.

Het virus

Ik ben een van de twaalf miljoen deskundigen.
Het virus is gemeen, met 1 a 3% sterfte. Ik schrok dan ook behoorlijk toen ik hoorde van het plan van de regering om "herd immunity" als strategie te gebruiken. Als er 10 miljoen besmet raken ook al zijn het dan misschien niet de ouderen, dan nog zit je tegen 100000 doden. En dat, terwijl in landen als China, Taiwan, Singapore, de containment strategie lijkt te werken.

De training

Nu ik hier zit te typen merk ik dat mijn benen goed zijn. Ik had me natuurlijk voorbereid op de halve marathon Leek over twee dagen. Wat nu?

Ik moet me een doel stellen, anders vrees ik dat ik bier ga drinken en niet ga trainen. Het doel blijft de marathon onder de 3 uur, en het valt mooi samen met ons gezamenlijke doel om het Virus weg te krijgen.

Amsterdam oktober 2020 moet weer kunnen denk ik. Meteen maar een plan:
Maart-april: aannemende dat ik fit ben, proberen mij tijden op diverse kortere afstanden (1000-5000m) te verbeteren. Misschien maar gewoon een aantal testmomenten en harde trainingen plannen. En doelen.

  • 1000 meter 3.15
  • 2000 meter 7.15
  • 3000 meter 11.00
  • 5000 meter 19.00
Meteen is ook dudelijk wat ik moet doen qua training: morgen 5x600 a 2.15. Dan volgende week dinsdag een eerste testje, misschien (ik heb langeafstandvorm) een 5000 meter in 19.40, voorzichtig beginnen. Dan het weekend daarna een 4x800 in 2.55 oid, en week daarna een eerste 1000je in laten we zeggen 3.28.

Daarna, zeg juni-juli, is het dan het plan om (nadat de PR's binnen zijn) de training te verlengen. Lange duurlopen, inhoud opbouwen. 50 km in Winschoten. Etc etc.

Trump

ZUCHT!
Het Amerikaanse zorgstelsel zal genadeloos op z'n bek gaan. De fantastische instelling van de individuele artsen en verzorgenden zal een ramp voorkomen maar qua kosten zal het virus astronomisch zijn. Allerlei mensen die geen geld hebben moeten worden geholpen, het dure zorgstelsel zal omvallen en na deze virusperiode volledig hergestructureerd worden omdat exact duidelijk wordt dat het huidige stelsel failliet is. 

Hijzelf valt continu door de mand en zal op het hoogtepunt van de crisis geleidelijk terzijde worden geschoven door de mensen die echt een crisis kunnen leiden. Hij zal overruled worden door zijn eigen mensen en niets terug kunnen doen omdat het verschrikkelijk duidelijk wordt dat hij ongelijk heeft. 

Trainingsinzichten

Het belangrijkste inzicht is: blijf trainen. 

Trainen is gezond. 

Doen wat je leuk vindt. Het blijft fijn, virus of niet, om met goede benen snel door het bos te zoeven, om helemaal fit te zijn, snelle tijden te lopen. 



POV






Geen opmerkingen: