26 oktober 2020

De Marathon Van Donderen

Dit had hem moeten worden, het werd uiteindelijk 25 kilometer.

Gisteren liepen we, omdat de echte Marathon van Donderen was afgelast, onze eigen marathon: gemeten vanaf centum Roden, naar Norg, Donderen, Peize, Altena, Lieveren, Norg, centrum Roden. Exact 42.2 kilometer. 

Ik had me best redelijk voorbereid:

  • 1 duurloop van 27 km, langzaam, met moeite
  • 1 duurloop van 25 km eerste deel langzaam tweede deel 12.5 km/uur
  • 1 duurloop 34 km langzaam met 2x5km 12.5 km/u
  • 1 duurloop van 25 km eerste deel 12 km/u tweede deel 12.7 km/u
Maar gisteren tijdens de marathon ging het niet helemaal goed: ik liep dan wel 25 km in exact 2 uur, hierbij iemand naar een PR hazend overigens, maar daarna werden de kuiten nogal stijf. Ik kon niet goed doorlopen, en moest stoppen. Althans: finishen had gekund maar dan in 3.35 met twee weken spierpijn. 

Anyway, laat maar.

Ik weet niet precies waarom het niet lekker liep. Misschien toch te korte geforceerde opbouw. Wellicht meer tijd nodig na duurloop inspanningen.

Ik ben immers een oude man.

De tijd gaat het leren.

POV

ps. 
Ik denk dat de opbouw te snel was.
Want de klassieke marathonopbouw bestaat uit een opbouwende serie lange duurlopen, zeg ongeveer:
- lange rustige loop 25 km
- loop met blokjes 28 km met 2x5
- lange rustige loop 25
- lange loop op hoger tempo
- loop met blokken 32 km met 6-5-4
- lange loop 25
- lange loop 36 rustig
- loop met lange tempo's 30 km met 2x10
- lange loop 30
- lange blokken 34 km met 6-5-4-3-2 km
- lange loop 25
- lange loop 30
- loopje 20
- marathon

En ja... ik zat nog slechts bij het vierder streepje. Dus.

Geen opmerkingen: