24 november 2006

eindelij weer eens een goede intervaltraining

Vandaag 6x1000, 1'pauze in 3.42 gemiddeld.
Het voelde goed, voor het eerst in vrij lange tijd kon ik gemakkelijk doorlopen zonder 'verzuring te voelen'.

Hartslag werd hoger dan verwacht, ging naar 157-158. Mogelijk komt dit door een hogere zuurstof vraag (het aerobe systeem wordt meer belast, precies wat ik wil). Het lijkt erop dat ik de 1000jes nu minder op het anaerobe systeem loop dus hogere hartslag en minder verzuringsgevoel.

mooi

pov

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooie tips, ik zat met dat ei, tempo's die ik doe, welke rust neem ik dan ?Ik ben 55 en voel me goed met 3 x weeks 60', maar zoals vroeger wil je sneller lopen en niet wandelen. je hebt dat de leuze van Lydiart; lang en traag, opbouwen en de leuze van Coe's, kwaliteit boven quantiteit.
Ik voel me kiplekker bij 5 x 3' tempo met 1 ' rust jog, aan overslagpols voor mij theoretisch 135-145. maar na een tijdje ga je sneller lope en heb je in de gaten op het einde dat je pols hoger gaat en dat je toch soepel blijft lopen.Hoe zien jullie dat bounching, springen heuvelop van Lydiart ? Doe je dat best zoals een hoogspringer, rechts , links, knieen hoog of rechts/rechts/linker kniehoog, links links/rechter kniehoog ? Ik heb ervaren dat het laatste, je toelaat deze oefening 1' vol te houden en relaxed te blijven, daartegenover dat springen op een heuvel gedurende 1 ' bijna niet te doen is om dit relaxed uit te voeren.

paul oude vrielink zei

Ik zou niet 'lang en traag' doen maar inderdaad 5x3' ofzo. Gewoon soepel lopen, vooral doen wat je leuk vindt. Dat heuvelopspringen zou ik niet doen. Blessuregevoelig, zeker op hogere leeftijd. Dan liever wat korte loopjes een licht stijgende weg op, en eventueel wat krachttraining.