19 december 2006

nog wat meer rusten en niet rekken!

Vandaag 6 km rustig gelopen @ 13 km/uur,
om mijn voet even te testen.
Elke stap deed een beetje pijn, maar ik denk dat ik het ergste gehad heb.

Waarschijnlijk vorige week donderdag, heb ik de blessure opgelopen bij een kleine krachttraining. Ik heb wat sprongen gedaan met blote voeten en daarbij 'iets' onder mijn voet verrekt.

Over dat rekken: ik heb expres mijn voet niet gerekt de laatste dagen. Rekken bij dit soort blessures heeft geen enkele zin: een (enigszins) kapotte spier/pees, daaraan gaan trekken, wat denk je dat er dan gebeurt? Ook in het algemeen doe ik weinig tot niets aan rekoefeningen. Uit onderzoek blijkt geen voordeel: geen blessurepreventie, geen betere prestaties. Het enige voordeel is dat het mentaal misschien wat ontspant, zo'n rustmoment in de training. En okee, soms is een spier wat 'strak', dan met een rustige rek wat spanning eraf halen, misschien werkt het. Als je kramp hebt werkt rekken goed op dat moment.

Maar in de winter na de warming up 5 minuten staan rekken: NIET DOEN!!!!
Na de training gaan rekken en been hoog op een hek leggen: NIET DOEN!!!!

Wil je de redenen weten, stuur me dan een mailtje, of kijk op http://www.loopgroeproden.nl/Subpages/TrainingACT.htm


Ach ja, gewoon een beetje proberen en prutsen, en de natuur doet de rest.
Ik fiets natuurlijk wel van/naar mijn werk dus conditie zat. Geen probleem.

Geen opmerkingen: