27 februari 2011

duurloop, en een paar 100km-formules

Eerst de duurloop,

Ik heb 32.5 kilometer in 2.54 gelopen. Voor mij een hele langzame duurloop, ruim 11 km/uur, met een HF van zo'n 118-120. Lekker eigenlijk wel, zeker toen ik na een ruim uur de radio inplugde. Eigenlijk net een soort lange wandeling. Beetje jammer dat er allemaal natte sneeuw viel waardoor benen koud werden. En ondanks het lage tempo voelde e.e.a op het laatst wel wat zwaar. Ik denk, nog moe van de harde vrijdagtraining.

Alles op schema voor Rotterdam; mogelijk dat ik in Diever de 28 weer wil lopen, 26 maart denk ik. En misschien Haren. Het is nu wel allemaal erg zwaar, ik was vandaag eigenlijk nog moe van de lange zware werkweek en van het vele trainen.

Achja, marathonlopen is niet iets voor welvaartsmensen.




Dan was er een onderzoekje:

In 169 male 100-km ultra-marathoners, the variables of anthropometry, training, and prerace experience, in order to predict race time, were investigated. In the bivariate analysis, age (r = .24), body mass (r = .20), Body Mass Index (r = .29), circumference of upper arm (r = .26), percent body fat (r = .45), mean weekly running hours (r = −.21), mean weekly running kilometers (r = −.43), mean speed in training (r = −.56), personal best time in a marathon (r = .65), the number of finished 100-km ultra-runs (r = .24), and the personal best time in a 100-km ultra-run (r = .72) were associated with race time. Stepwise multiple regression showed that training speed (p < .0001), mean weekly running kilometers (p < .0001), and age (p < .0001) were the best correlations for a 100-km race time. Performance may be predicted (n = 169, r2 = .43) by the following equation: 100-km race time (min) = 1,085.60 − 36.26 × (training speed, km/hr.) − 1.43 × (training volume, km/wk.) + 2.50 × (age, yr.). Overall, intensity of training might be more important for a successful outcome in a 100-km race than anthropometric attributes. Motivation to train intensely for such an ultra-endurance run should be explored as this might be the key for a successful finish.


Mijn commentaar:
- kennelijk is trainingsINTENSITEIT belangrijk voor een 100 km-wedstrijd. En als het belangrijk is voor een 100 km dan is het ZEKER belangrijk voor een marathon. Ik zit dus goed met mijn training.
- ook is OMVANG erg belangrijk. De formule: 100-km race time (min) = 1,085.60 − 36.26 × (training speed, km/hr.) − 1.43 × (training volume, km/wk.) + 2.50 × (age, yr.), geeft aan dat hoe meer je traint hoe harder je gaat op een 100 km. Dit geldt ook voor de marathon. Hoe meer je traint hoe harder je zal gaan. Ik zit dus goed met mijn op dit moment 105 km/week inclusief intensiteit.
- leeftijd: is niet heel erg belangrijk, je gaat wel elk jaar wat langzamer lopen maar dat effect is niet desastreus. Op de marathon elk jaar een minuutje of anderhalf langzamer.



POV

Geen opmerkingen: