14 april 2013

2.58.47

 is de officiele netto tijd, 3 seconden onder mijn Masters PR, dus ik kan lekker mijn lijst bijwerken.

Ik ben erg tevreden met de wedstrijd, heb eigenlijk 42.2 kilometer lang lopen genieten. Van het soepele lopen, maar ook van het doorvechten en het lopen tegen de pijngrens aan, de laatste snelle kilometer... ja. Eigenlijk niet echt te verwoorden wat het lopen van een marathon is. Je moet het gewoon doen, dan weet je het.

Het Verslag:
Maanden naar toe getraind, allerlei moeilijkheden omzeild, etc etc etc.

Helaas was de laatste moeilijkheid, Het Weer, niet door mij te beinvloeden. Ik speelde nog even met de gedachte om in Enschede volgende week te lopen omdat het daar kouder zou worden. Maar ik wilde ook de confrontatie niet ontlopen dus gaan!

De start: ik stond in vak D, kwam na 27 seconden over de start en verloor zo'n 10-15 seconden de eerste paarhonderd meter omdat ik niet vrijuit kon lopen... maar was goede warming up. Toen het eenmaal open was, na een kilometer, liep het redelijk, niet de flitsende fitheid waar ik op gehoopt had. Maar toch, de kilometertijden waren niet slecht. Moet ze nog even uit mn horloge checken, maar was allemaal ongeveer 4.04-4.10, de eerste kilometers.
Na 5k, voelde alles geleidelijk sterker en liep het gemakkelijk. Maar ik had m'n kinderen beloofd "papa stapt dit keer niet uit" dus ik hield me in. Bij elke twijfel een tandje terug, reserves achterhouden. Ook voelde ik de warmte, wat alles wat zwaarder maakte. Maar: de warmte was eigenlijk exact hetzelfde als ik ook in het fitnesscentrum had (vooral de 3 uur 39km duurloop was een vrijwel perfecte imitatie van deze race), dus ik wist dat ik er niet aan ten onder zou gaan. Verder begon ik na 10k wat stijve bovenbenen te krijgen (net zoals vorige twee jaren), vraag me af waarom... misschien het teveel gas terugnemen de laatste week? Verder lopen maar... hee daar is Pieter, hij lijkt al flink af te zien en erg last van warmte te hebben.

Mijn bovenbenen hielden zich goed en ik kon zonder al te grote schade de Erasmusbrug bereiken. Hiervan aflopend: felle pijnscheut in rechterachilles, uit het niets... voorzichtig verderlopen, zo weinig mogelijk afzetten met voet, nog meer shufflen. En zo shufflede ik voort. Kilometertijden liepen iets op tot 4.12-14, kwam door in 2.05.30 op de 30k. Vlak daarvoor Jeroen Auener ingerekend, dat is 2.... Tussen 30 en 35 had ik hele wisselende kilometers, het begon met 4.20-25, toen op een goed ritme stukje opeens weer een 4.07. Hierdoor kreeg ik opeens extra moraal.... zouden benen dit keer niet blokkeren? Het voelde allemaal wel pijnlijk maar toch kon ik doorlopen. En daar was na 34? km PI al, en Jos moet ook in zijn buurt hebben gezeten. Jammer van het warme weer, voor hun. Net als misschien wel 80% van de lopers kregen ze een tik. Hele winter koud weer en vandaag opeens warm. Tja....

Verder lopend, 34 kilometer. Nog twintig 400jes, nog 19... goed, uiteindelijk werd alles niet veel slechter, en na wat hoofdrekenen onderweg zag ik zelfs mijn masters PR van 2.58.50 in beeld komen. Moest met nog een kilometer te gaan hier wel 4.07 voor lopen, en dat lukte: 2.58.47 en ik was (en ben) heel erg super blij.

Zeer tevreden want er is uitgekomen wat er in zat, en ik ben niet eens echt kapot. Benen voelen best goed nog.... en ik ga dan vanaf begin mei proberen wat andere PR's te lopen, lekker ongepland en zonder echt schema.




POV

ps1: veel trainen blijkt dus te werken; en ook is achteraf, de 3-uurs duurloop op de loopband, de ideale voorbereiding gebleken. De temperatuur toen, kwam vrijwel exact overeen met wat ik vandaag meemaakte. Mar ondanks voorbereiding: ook ik heb denk ik toch wel 2-3 minuten ingeleverd, het was gewoon lastig lopen met dit weer.

ps2: aan alle lopers die 'in elkaar zijn geklapt': weet dat je tijd vandaag, niet maatgevend is voor wat je werkelijk kan.

ps3: ben nu ein-de-lijk, lekker schema loos. En dat is heerlijk want het is toch wel wat benauwend en stressy om een maand voor de marathon al exact te weten wat je op welke dag 'moet doen'.

1 opmerking:

Henk-LA1 zei

Hoi Paul,

Van harte ... met je mooie resultaat!
Mooi de lijn van de laatste weken omgezet in een goed resultaat.

gr., Henk