06 november 2014

Volgende stappen richting goede marathon

Woensdag 17k gelopen.

Ik voel nog altijd het kleine dingetje in de linkerheup/bilspier waardoor ik net niet helemaal mijn pas kan afmaken. Dit beschouw ik achteraf als 80% van de reden om uit te stappen in de marathon. De overige 20% zou op conto van 'niet genoeg tempo in de benen' kunnen staan, ware het niet dat ik bijvoorbeeld vorig jaar in Amsterdam, op 26 kilometer al VEEL vermoeider was dan ik nu tijdens de Berenloop was. 

Ok genoeg hierover. Hardlopers kijken altijd naar nieuwe doelen. 

"het verleden" bestaat niet meer en verwordt al snel tot een grijze massa theorieen, gedachten, scenario's, speculaties, kortom bagger.
Zodra de betreffende gebeurtenis langer dan een dag geleden is, begint het 'erover nadenken' al doorspekt te worden met denkfouten, interpretatiefouten, valse aannames, verzonnen verhalen. Dit kennen we allemaal... de feitelijke gebeurtenis is verdwenen, en het ontstane gat wordt opgevuld met allerlei gedachten.

Daar dus niet mee bezig houden. Herkennen als zinloos.

Een logische voortzetting van de training is een blok intensiteit.
Ik zou tempo's kunnen doen, wat wedstrijden. Maar gezien mijn ervaring ermee, kies ik voor krachttraining. Vanavond de eerste. Meteen goed beginnen. Vermoedelijk 20x40kg kniebuigen (squat), 3 of 4 series. De kilometeromvang zakt van 90 naar 60 zodat de krachttraining goed kan aanslaan. En dan, eind januari, met 1 kg extra spier EN veel betere neuromusculaire voorwaarden, de lange duur weer oppakken en zien wat er dan in zit.

Goed plan.

Want ik heb het gevoel "dat er nog veel meer in zit". Wanneer zal ik eens een fatsoenlijke 10k lopen waarbij de hartslag continu net boven de 160 zit? Met bijbehorende tijd?
ER MOET IETS GEBEUREN! Daarom kracht.

POV

... en de eerste ging goed!
Vanavond o.a. 3x60x110kg legpress (kniehoek 100 graden dus gemakkelijk),
en 3x30x50kg squat (idem). Voorzichtig de knieen laten wennen. Ik kreeg bijna kramp in bovenbenen dus de training was geslaagd. En nog 45' fietsen tussendoor, bijhouden duurconditie. Volledig hersteld van de marathon (of: van de 25km vlotte duurloop).

Vrijdag.... oei... goede spierpijn. 

Geen opmerkingen: