23 december 2014

VIAD tests

Dag allemaal,
alvorens ik met de kerst weer eens eens een paar filofies getinte blogs zal posten (want hoe 'belangrijk' is dat trainen nu helemaal, afgezien van dat het een prettige bezigheid is, en dat het fijn is om fit te zijn, want het aantal dagen dat we fit zijn is eindig en is minder groot dan we denken. Het grotere wonder is: waarom zijn we hier, hoe is mogelijk dat 'dit alles' maar doorgaat, weergaloze perfectie of  ...)

eerst nog een hardcore training blog.

De zondag: 14k heel rustig hardlopen en 50 minuten fietsen 200 watt. De eerste weer wat omvangrijker training richting Rotterdam Marathon.

De maandag: 6x4 minuten op 240 watt. Hier kwamen mooi lage hartslagwaarden uit (136/40/41/42/42/43). En nog wat loslopen om de knie uit te proberen.

De dinsdag: een VIAD test (zie eerder), beginnen op 160 watt fietsen en telkens na vier minuten de hartslag meten, de hartslag 1 minuut later meten, en beginnen met de volgende stap van 10 watt meer. Etcetera etcetera etcetera. Zodoende kwam ik tot 280 watt, uiteindelijk, bij een hartslag van 159, als hoogste stap. Hierbij verzuurde ik aardig. Mijn drempel heb ik bepaald op 265 watt en hartslag 153, omdat de grafiek aangeeft dat ik op 270 watt iets minder diep herstel wat aangeeft dat daar verzuurd is, terwijl in de 260 watt-belasting, er nog geen verzuring lijkt te zijn.

De grafiek:

Duidelijk minder herstel in de laatste 2 vierminuutjes.

Trainingsaanwijzingen hieruit:
  • 6x4 minuten op 260 watt is zinvolle training (net onder drempel),maar vrij intensief (alleen doen als goed uitgerust)
  • bijv 2x20 minuten op 230 of 240 watt is zinvol, of 8x4 minuten ofzo, ook als de dag ervoor flink getraind is.

Zelfde test op loopband gedaan (aantal keer 4 minuten van 11.2 km/u oplopend met stappen van 0.8) Ik kwam tot 16.8 km/uur... de 17.6 tot de helft afgemaakt (had wel helemaal gekund maar is niet nodig voor de test). Zie grafiek.


Conclusie is dat ik bij 16 km/uur iets minder goed herstel, en de theorie der VIAD is dat ik dan iets 'verzuurd' ben. En dat klopt ook wel, mijn drempel zal op HF152 en rond de 15.4 km/u liggen. Denk ik. Hoop ik. Soms wordt deze drempel ook Lactate Threshold genoemd, of LT. Wordt soms ook LT2 genoemd. Dan wordt LT1 en LT2 onderscheiden. LT2 is dan de anaerobe drembel, ca 4 mmol lactaat, LT1 is de 'aerobe drempel', ca 2 mmol lactaat / melkzuur. Deze drempel ligt bij mij naar schatting (gevoel) rond HF140. Daaronder is echt gemakkelijk, daarboven is er iets van melkzuur aanwezig.

Okee... nu twee dagen rustig aan en dan vrijdag of zaterdag een uitgebreide tempotraining, met hartslagmeter, precies op de LT2.


POV

Geen opmerkingen: