19 april 2015

Tempo training, ofwel "gewoon lekker door het bos rammen"

De grafiek:



Dit zijn, bij het optellen van de snelle stukken, in totaal 16 minuten op een tempo rond de 3.30-3.40 per kilometer.

Expres een flink zware training omdat ik mijn voet wilde testen. En ja: hij heeft het gehouden, eigelijk niet noemenswaardig last van gehad. Ik had meer last van het niet gewend zijn. Beetje ongecoordineerd op het laatst, maar erg lekker natuurlijk, om gewoon even hard te gaan.

Ik ga geen andere marathon lopen, gewoon een tijdje wat snelheidstrainingen en misschien korte wedstrijdjes. Het idee erachter is om belastbaarheid te vergroten. Ik wil bijvoorbeeld weer eens de volgende 'klassieker' doen:

Een parcoursje van bijna 4000 meter door het Mensinghebos: vanaf VV Roden, helemaal door naar achteren; linksaf langs de herten/schapen, terug over het pad, en weer naar VV Roden. Dit parcours in intervallen van telkens 1 minuut hard, 1 minuut wandel, telkens starten vanaf plek waar gestopt. Uiteindelijk resulteert dat dan bijv in een tijd van 14.20 over de 4000 meter. Die tijd dan naar beneden krijgen...  
Mijn PR (even zoeken in logboekje) is 12.34, waarbij ik een pauze van slechts 0.30 gebruikte. Dit is van 2005, in een tijd waarin ik (of een vorige versie van 'ik' want een gefixeerd ik bestaat niet en is een illusie) nog in sub 1.20 vorm op de halve marathon stak. Ofwel: als 'ik' 13.04 kan halen met 0.30'pauze of 12.50 met 1.00 pauze dan zou ik 'weer in PR vorm' steken.

POV

Geen opmerkingen: