24 mei 2009

toekomst

De toekomst niets anders dan alleen maar een denkbeeld / planning / verzinsel dat aanwezig is in het eeuwige nu.


Dit gezegd hebbend, toch is het wel mogelijk deze planning hier en daar te tunen. Je kan natuurlijk een theorie ontwerpen en activiteiten ondernemen die je naar een doel brengen. Maar of het gewenste resultaat 'eruit rolt' is niet af te dwingen.

Mijn theorie, analyse van mijn training is dat ik nu veel inhoud/duur heb, en ook wel wat snelheid gedaan heb, maar toch nog een bepaalde component enigszins mis die nodig is voor goede prestaties op de langere afstand, dat zijn de zgn. AT loopjes, rustige duizendjes of vlotte duurlopen. Dit heb ik afgeleid uit mijn logboek waar de 14-16 km/uur categorie rond de 10 km/week beslaat. Dit zou wat meer moeten zijn.

Vandaag gedaan: 28 (achtentwintig ja!) kilometer in 2.12 uur, ging soepel en goed. Wel knie en andere pezen aan het eind iets gevoelig maar verder ok. Deze 28 zou ik over een week ofzo nog willen oprekken tot 35 om te kijken of dat gaat, en of een 6 uurloop in oktober erin zit. En het is natuurlijk een mooie training voor de Run van Roden op 20 juni.

2 opmerkingen:

Bert Bakker zei

Hallo POV,

Ik zelf loop op een niveau die veel lager ligt. Mijn snelheid op de 10 km ligt ongeveer op 5 min/km.
Wat mij erg veel plezier maakt zijn de lange duurlopen. Genietend van de natuur, en voelen dat het naarmate de tocht vordert steeds makkelijker gaat.
Gisteren een langsamer langen Dauerlauf van 22 km gehouden (ik loop op schema van Herbert Steffny voor een halve marathon; tijd: 01:49:00)
Gisteren moest ik (naar schema moest ik 06:40 min/km lopen) in de tweede helft behoorlijk op de rem knijpen.
Tot de 10 km ging alles naar wens, daarna ging mijn hartslag naar beneden van 124 naar 121 en de snelheid omhoog. Moest onderweg steeds weer konstateren dat het te snel ging (pace van 06:00 en nog lager). Uiteindelijk ben ik dan nog tot een acceptabele pace van 06:34 geeindigd.
Een 6 uurs loop is voor mij nog te lang (botten doorbloeding etc.), maar ik hou zoiets niet voor onmogelijk.
Eigenlijk zou ik dit jaar meedoen met mijn allereerste marathon, en wel in de buurt van mijn thuishaven Düsseldorf., maar door shin splints (5 april)moest ik na 6 weken training (4 weken voor mijn ultimatieve run op 3 mei) afhaken.
4 weken heb ik mijn loopaktiviteiten naar een minimum niveau gebracht (aan volledige belasting was vanwege de pijn niet te denken).
3 mei hervatte ik weer voorzichtig mijn normale training
Eerst had ik dan problemen met mijn linker knie (zelfde been als met shin splints) , maar deze waren dan ook vrij snel weer over.
Gisteren was dan weer mijn eerste long jog (lsd, langsamer langen Dauerlauf) sinds 5 april.
Je begrijpt wel, genieten puur!

Groeten

Bert

paul oude vrielink zei

Dat klinkt relaxed een "langen langsamen Dauerlauf".

In je duurloop, als de hartslag naar beneden gaat en het tempo omhoog dan is dat een teken dat je je schema tijdens de duurloop bij kan stellen. Je kan gewoon dan op 6.00/km gaan lopen. Ofwel: het schema was een leidraad maar feitelijk ging het beter.

maar natuurlijk opletten met de kleine blessures...

Ik sluit me helemaal aan bij je woorden. Genieten Puur!