30 september 2014

Erg goede benen...licht geirriteerde knieeen

Maandag geirriteerde knieen en voorzichtig 4km lopen en 40 minuten hometrainer (de ervaring leert dat deze irritatie (geen pijn, maar prikkeling rond knieschijf) overgaat als ik rustig train ipv rust.

Dinsdag: voorzichtig inlopen, en op de baan nog iets.
Omdat de kniepijn veel minder was, durfde ik het aan om 'langzame tempo's' te doen.

Deze langzame tempo's bestonden uit ongeveer 3x1600 in marathontempo.
Ik liep achtereenvolgens tempo 4.15/4.10/4.15 per km, met hartslagen 140-144-144. Deze hartslagen zijn weer lager dan de laatste weken en zijn nu echt goed laag, en duiden op goede marathon inhoud (een hartslag van ongeveer 145 is voor mij de marathonhartslag).

De snelheid bij hartslag 140 is de afgelopen weken gedaald van 4.38 begin augustus, 4.25 rond eind augustus, 4.20 twee weken geleden naar nu dus 4.15. Het gaat gewoon bizar goed. En belangrijker, het voelde ontzettend gemakkelijk. De 4.15 voelde bijna als gewoon duurlooptempo, een enorm verschil met een paar maanden geleden. De fitheid is nu zo goed dat aan het eind van de 20km-training vanavond ik me voel alsof ik nog niets heb gedaan.

Alleen de knieen... moet oppassen. Maar het hoeft niet hard allemaal, ik ga geen overbodige risico's nemen.

Woensdag: is veel beter. Kan bovenbenen weer fatsoenlijk rekken / knie dubbelvouwen levert geen probleem op. En opgerekte bovenbenen betekent minder druk op kniepees dus de problemen lijken min of meer opgelost. Vanavond gewoon lekker rustig wat lopen.... en dat werd in totaal 15 km, wel zorgt het oprekken zelf voor wat irritatie en liep ik nog 1000 meter in 3.55 ofzo mee met S. die onder de 12 minuten op de 3000 meter dook, de magische 15 km/uur, ....

Moet even nadenken over de rest van de trainingsweek. Wil natuurlijk geen blessure oplopen. Dit soort knie irritaties kan morgen weg zijn, maar kan ook opeens verergeren. Aan de andere kant is de vorm nu, gevoelsmatig, echt fantastisch dus zou dat wel willen continueren. Aan de derde kant, zelfs vier dagen nietsdoen zou die vorm niet verstoren denk ik, zeker als ik daarna nog een groot duurblok kan zetten.

Anders gezegd: emotioneel gezien wil ik keihard doortrainen om de vorm helemaal op te stuwen, verstandelijk gezien is het het beste om vier dagen heel weinig te doen, misschien wat zwemmen ofzo. Bah.

Vermoedelijk wordt de lange duurloop zondag. Dit zou dan ook een 30k worden met zelfde hartslagen als laatst, maar hopelijk 5 minuten sneller.


POV




Geen opmerkingen: