21 augustus 2015

Grote progressie

...
tenminste: als we de data moeten geloven.
Gisteren fietste ik 40k in 1.12.38, met een gemiddelde hartslag van 141. Tijdens de rit was de snelheid en hartslag wat variabel (ik was in het begin nog wat moe van de trainingen eerder deze week en trapte wat rustiger, maar later ging het lekker en heb ik wat kilometertjes harder getrapt). Overigens was het allemaal niet 'voluit', daarvoor was ik toch echt te moe.

De eerste grafiek is een SNELHEID-HARTSLAG grafiek. Bij dezelfde snelheid was gisteren mijn hartslag veel lager dan bij het vergelijkbare testje van 2 weken geleden. 


Dit verschijnsel, lage hartslag bij zelfde intensiteit, zou op overtraining kunnen duiden, maar dat zou dan ook gepaard moeten gaan met groter vermoeidheidsgevoel (je moet dan bij dezelfde hartslag veel zwaardere benen hebben, een indicatie van uitputting). Maar dat was niet zo.

De tweede grafiek: de mooie output van de polar.



Te zien is dat hartslag wat variabel is. De piekjes naar beneden zijn korte momentjes dat ik even stop om wat te drinken (bij stoplichten of oversteekjes), allemaal 30sec max.  Ook te zien: ik zit nog niet in het rood, de hartslag blijft keurig in de 'intensief duurwerk' zone. Dit betekent dat, als ik uitgerust voluit ga, waarschijnlijk 34.5 a 35 km in 1 uur kan fietsen. Heel misschien zondag of maandag. 

POV

ps. De zaterdag: 36k met 2x6k 'drempel' fietsen. Deed wat pijn, was 39 en 30 km/u (windmee-windtegen). Daarna 6k lopen 26,45.
ps. De zondag: 60k in 1.58.55. Ging merkwaardig goed, vrij rustig getrapt, veel macht, hartslag gemiddeld slechts 122, erg laag. Weet niet precies waarom.
ps. De zondag: ook nog gezwommen 1200 meter in 32.00



Geen opmerkingen: