03 augustus 2015

Terug van vakantie - nog altijd in fietsmodus: 40k tijdritje

Hallo allemaal!

Vrijdag teruggekomen van vakantie. Je kent het wel. Een volle dag autorijden uit Zuid-Frankrijk, de dag daarna moeten herstellen hiervan.

De vakantie was rustgevend, en...WARM! En omdat het zo warm was ging ik de meeste dagen wat fietsen en kwam er niets van lopen, zodat ik ZEVENTIEN DAGEN NIET GELOPEN HEB. Dit in uppercase omdat het volgens mij de langste periode in 35 jaar is dat ik zolang niet heb hardgelopen. Maar fietsen gaat prima, en het eerste duurloopje weer, gisteren, 7 km, ging ook fijn. Een tempo van 11.5 km/uur voelde 'langzaam'.

Nadat ik zaterdag/zondag elke dag zo'n 32k had gefietst, besloot ik vandaag mijn benen eens te testen, en zie: een PR op de 40 km tijdrit van 1.13.15 (hoewel ik vroeger ooit een keer 1.07 reed, 25 jaar geleden).

De grafiek:

De blauwe lijn is de snelheidslijn. 
De rode de hartslaglijn.

Ik gaf na twee eerste rustiger kilometers (1.54), flink gas met een heleboel kilometers van zo'n 1.46 waarbij hartslag naar 152 liep. Dit deed wel wat pijn in de benen. Een paar keer heel kort gestopt om even te drinken, en in het midden tijdens dat stoppen vergeten de meter uit te drukken. 
Op de terugweg meestal ongeveer 1.52 per kilometer met iets lagere hartslag (ik wilde me ook weer niet helemaal kapot rijden).

De analyse

Ik had veel macht. Hartslag 152 over 40 km is volgens mij haalbaar als het echt een harde wedstrijd zou zijn. Vandaag was een soort 'zware training'. 
Ik kon niet altijd aerodynamische houding aannemen, ik heb geen ligstuurtje en elke paarhonderd meter moet ik even armen strekken etc... Ook was het parcours (assen vv) niet overal heel goed, soms wat oversteekjes etc en betonblokken en zo. 
En dan is er de fiets: weliswaar een Bulls, maar al 7 jaar oud, ruim 10kg zwaar, en geen echt aerodynamische wielen en zo. 
Al met al denk ik binnenkort de 40k rond de 1.11.30 te kunnen rijden, op hartslag 150, en dan de 60k in 1.49.xx met hartslag 148. Zou erg fijn zijn.... 

Dan nog nieuw fietsje kopen en magische grenzen van 1.10 en 1.46 komen in zicht.... 

Hardlopen

Morgen weer hardlopen. En dan woensdag en donderdag ook, vermoedelijk, en vrijdag, ook vermoedelijk, de 7 van 7huizen. Maar pin me er niet op vast, ben qua lopen nog niet gemotiveerd. Zou wel kunnen omslaan als ik eenmaal een paar trainingen gedaan heb, maar nu nog even niet.
POV
ps... tweede training na de niet-loop periode: 12 km in 64 minuten. Ging langzaam en moeizaam. Na afloop zelfs wat spierpijn. Ik lijk het echt helemaal verleerd te zijn, dat hardlopen. Lage snelheid hoge hartslag (132 bij 12 km/uur), en 12 km/uur voelt moeizaam, te moeizaam. 
Maaaaarrrr, mentaal gesproken, dit moeilijke is op twee manieren te interpreteren. 1) ach en wee wat ben ik slecht, dit gaat nooit meer lukken, of 2) moeizame trainingen zijn belangrijk en vormen belangrijke prikkels. Hopelijk gaat elke training deze week moeizaam.

Geen opmerkingen: