19 november 2011

tikje in de enkel

Hoi,

Woensdag in totaal 18 kilometer (beginners en gevorderden), zelf ook wat tempo's 13-16 km/uur gedaan. Ging goed. Maar wel weer gevoelige enkel. Waar komt het van? Mogelijke oorzaken:
- nieuwe loopschoenen. Officieel eksakt gelijk aan de oude maar kennelijk toch niet helemaal. Heb ze iets te snel gekocht, voelde het eigenlijk meteen al. -> nogmaals naar winkel nu gewoon vier paar passen.
- teveel oefeningen: ik deed beginners+gevorderden + soms de dinsdagtraining-voetoefeningen, kennelijk belast dat de enkel teveel. -> oefeningen overslaan en inplaats daarvan gewoon hardlopen.
- ik ben te goed aan het worden. Hierdoor gaan de trainingen snel (ik loop tegenwoordig de tempo's gemiddeld op 16 km/u) en is de belasting hoger. -> ik ga door met die tempo's maar neem preventief meer rustdagen en dagen fietsen. Want hardlopen is nog altijd wel HARDlopen en de kick zit in het voluit gaan.

Verder had ik eigenlijk naar de 7heuvelenloop gewild maar doe het niet wegens de enkel. Misschien kan ik het risico wel lopen maar ik ben een risicomijdend figuur. Dus maar even niet.

Er is natuurlijk altijd een soort trade-off tussen hard trainen en bijbehorende problemen (zijnde: blessures, pijntjes, oververmoeidheid, teveel gefocust raken). Dit is geen rechttoe rechtaan trade-off maar een intelligente aanpassing. Je kan bijna altijd redelijk hard trainen en toch al die problemen omzeilen. Er zijn lopers die bij een blessure meteen stoppen met trainen en pas drie weken later weer beginnen. Deze lopers bereiken nooit hun grens. Er zijn er ook die denken dat oververmoeidheid 'erbij hoort' en gewoon altijd vol gas geven in training. Dezen zullen nooit ontdekken hoe extreem fit je je kan voelen bij iets genuanceerder benadering. En er zijn de lopers die gaan huilen bij tegenslag. Boehoehoooeoeoeoe waarom heb IK altijd een blessure en de anderen (refereert naar de Olympisch Kampioen) niet!!! Dezen ontkennen de belangrijkheid van de genoemde problemen. Eksakt DIE problemen signaleren aan jou de punten waar je kan verbeteren. Anders gezegd, ze sturen de trainingen en als je er goed op inspeelt DAN word je O.K. Anders gezegd: krijg zicht op het probleem. Vraag advies. Zoek mogelijkheden. DOE iets. Ben een hardloper.


POV

ps. donderdag alternatief getraind, 60 km fietsen hometrainer HF140. Uitstekende training. Vrijdag rusten. Zaterdag kort herstelloopje ofzo.

Geen opmerkingen: