11 april 2012

oopss... lig al 2 dagen achter qua rapportage

Maandag rustdag

Dinsdag: 1020 kcal getrapt (meest 200 watt, ook 20 minuten a 230 watt), het was zwaar omdat het warm was in de sportschool. Ook nog 3 kilometer hardlopen loopband. Aeroob equivalent 20 km. Hartslag bij die 230 watt liep uiteindelijk op tot bijna 150, vrij hoog dus. Redenen: zie onder.

Woensdag: 13 kilometer gelopen, waarvan 2x750 meter in 2.55, en later nog 1500 meter in 6.05 ongeveer. Tijdens al dit lopen voelde ik me supergoed, zelfs 15 km/uur voelde 'langzaam'.

Nu neemt dus de 'druk' toe, ik verwacht veel van me zelf, en anderen beginnen te roepen dat ze zeker weten dat ik onder de 3 uur ga lopen. Maar hier word ik niet warm of koud van. Het is wel leuk om te denken aan een gelopen 2.54 ofzo, en 'ik mag dit nu niet meer uit handen geven' en dat soort gedachten. Maar het zijn allemaal een beperkt soort gedachten... ik bedoel, TIJDENS de marathon gaat alles pas echt blijken, dan treden alle goede en slechte verschijnselen op. Ik heb al paar keer meegemaakt dat alles zogenaamd perfect voorbereid was maar toch opeens slechte benen. Maar ook aantal keer meegemaakt dat alles nog beter ging dan verwacht of gehoopt.

Als het perfect gaat zal ik de gelukkigste mens ter wereld zijn.

Als het helemaal mis gaat zal ik de gelukkigste mens ter wereld zijn.


POV.


ps.. waarom ik vandaag, maar vooral dinsdag, nog 'zwaar' getraind heb: er is een zgn. voorbereiding-aanpassing-toepassing cyclus.
Voorbereiding: 3-4 weken voor marathon, hoge omvang, lege benen
Aanpassing: 1-2 weken voor marathon: lichaam stelt zich in op zware belasting, laadt zich op
Toepassing: met herstelde benen, opgeladen lichaam, ook nog wat zware belasting doen om ook hier aan aan te passen. Bij alleen licht trainen bestaat het gevaar dat de marathon te 'onverwacht zwaar' is. Je bent helemaal uitgerust maar je kan geen intensiteit meer opbrengen.

Verder is nog een laatste reden, dat bepaalde stofjes in je benen, vetsplitsende enzymen en zo, al na enkele dagen rust beginnen af te nemen. Dus daarom gisteren nog een laatste stofwisseling boost.

Geen opmerkingen: