07 oktober 2013

De 12 x 1000, een erg mooie training

Eerder schreef ik mijn concept:

"Altijd weer is er de vraag: wel of niet. Is het slim. Moet het wel zo moet het niet anders.
Je raakt overtraind, je doet te veel, je bent al 50....

Maar: ik heb A gezegd en ga ook B zeggen (en misschien C). Doorgaan met 'het concept' van harde lange trainingen afgewisseld met goed herstel. Dezelfde manier die wereldrecordhouder Kipsang ook gebruikt. Ik wil nu wel eens met eigen ogen zien of deze methode echt zo goed werkt. En dat kan niet als je op het laatste moment afwijkt.

Kortom: de training voelt per definitie een beetje als 'moet ik dit wel doen'. Maar we gaan het zien."


En de training zelf is toch altijd weer anders dan in concept bedoeld.

De reeks: 12x1000, viel iets sneller uit. Want bij het eerste 1000je, voelde ik dat ik lekker liep en nergens pijnen zoals enkels had, en op dat moment werd ik me erg bewust van het feit dat ik de laatste twee weken eigenlijk geen echte drempel inspanning heb gedaan. Mijn anaerobe drempel ligt rond 157 en ik zat voornamelijk tussen de 130 en 149 te werken. Dus een drempeltraining met goede benen en zonder teveel risico: ja daar had ik wel zin in.

En het werd:

3.52.5  / 149,  44p, soepel
3.54.8  / 147,  51p
3.50.6  / 147,  2.30, lange pauze / ander startpunt gekozen
3.49.6  / 149,  52, heel soepel
3.51.9  / 149,  50
3.46.6  / 151,  59 iets te vlot
3.44.2  / 153,  50 iets te vlot... hier piekte eindhartslag op 158
3.49.4  / 152,  48 rustiger
3.58.0  / 151,  48 even herstellen
3.52.9  / 151,  49
3.50.9  / 149,  50
3.47.7  / 150,

De vrij lage hartslag is de gemiddelde hartslag over het 1000je. Pas na twee minuten wordt de hoogste waarde aangetikt. Dit is denk ik de 'slow' factor in zuurstofopname. Pas na twee minuten draait alles op bedrijfstemperatuur. Zelfs met die korte pauzes.

Lekkere training. Prettig om toch even iets van verzuring/vermoeidheid te voelen. Ben nu erg benieuwd hoe ik zaterdag de 3000jes ga lopen. Deze gaan i.t.t. vandaag absoluut op marathontempo, kan dan niet meer 'hard' trainen.

POV

ps... ook helemaal geen last meer van enkels, dankzij de knip truc. Is niet helemaal goed te zien, rechts beter dan links...




2 opmerkingen:

Jo Art zei

Ik zou toch zóó graag die "verrekte" 1000-tjes weer kunnen doen ...

Jo Art zei

Nu ik niet of nauwelijks loop, schrijf en lees ik meer.
Bijvoorbeeld lees ik dan hoe het anderen verging bij blessures.
Of, zoals bij jou dus kennelijk, dat ze er weer bovenop zijn gekomen en kunnen "knallen" als ooit ervoor!

ps: Grappig, je concept-post :)