09 november 2013

looptrainersdag

Vandaag looptrainersdag te Nijmegen.

Voor het eerst hier naar toe gegaan; reden: ik moest punten scoren om mijn trainerslicentie te behouden.

Maar toch ook wel weer wat interessante dingetjes gehoord:

- Volgens onderzoek maakt het HELEMAAL NIETS uit welke loopschoenen je draagt met het oog op blessurepreventie.. hmm...  dit is statistiek dus hoeft niet waar te zijn
- Volgens onderzoek is trainingsfrequentie een factor in blessures: wanneer je ongeveer 2 a 3x per week traint heb je relatief de minste kans op blessures. Dit komt omdat er tussen elke training 1 a 2 rustdagen zitten, en omdat je vaak genoeg traint om aanpassing te bewerkstelligen (bij 1x per week training ben je onvoldoende gewend -> blessures; bij 6x per week trainen zit er onvoldoende rust tussen (tenzij natuurlijk je een goede techniek hebt en weet wat 'heel rustig trainen' is)).
- Het laatste rekken en strekken onderzoek: niet blessure verhogend of verlagend. Gewoon blijven doen dus. Veel mensen vinden het aangenaam ontspannend.... wij doen aan diagnostisch rekken in de loopgroep: lichte rekoefeningen die ontspannend zijn en waarbij je kan voelen of er ergens knelpunten zitten. Op die manier krijg je info van je lichaam en je kan daar dan wat mee doen.

Omdat bovenstaande onderzoeken niet individueel inspelen, te algemeen zijn (1000 militairen; of vragenlijst paar1000 start-to-run lopers), en omdat ook die rek en strek onderzoeken niets nieuws opleveren, denk ik dat in het algemeen de onderzoeksopzet fout is. 

Breng in kaart: loopgroepen met en zonder (professionele) begeleiding. Er zijn groepen met intensieve fysio begeleiding en groepen zonder veel begeleiding. Hoe lang duren blessures in elke groep, hoe vaak komen ze voor... ofwel "wat is de invloed van nauwkeurige individuele begeleiding op het ontstaan en verloop van blessures". Veel interessanter dan die oude onderzoeken. Alleen zo kom je achter de precieze gedetailleerde factoren die eventueel het verschil maken. (maar ja... mensen willen liever simpele grove conclusies zoals: rekken werkt, of werkt niet). 

Verder gaf Joop Alberda en JW Landre, presentatie resp. inleiding. Wel aardig, humoristisch. Aan de andere kant, kan ook aan mij liggen, was de inhoud van die presentaties vrij dun. Alles kon ook in 10 minuten gezegd worden. Joop deed zijn best een visionair te imiteren...

Natuurlijk diverse trainers gesproken, en wat nieuwe ideetjes opgedaan. Of ook, bepaalde dingen die ik zelf al dacht, werden nog eens bevestigd. Belangrijk is om een persoonlijke stempel op de training te zetten: dingen erin brengen die je zelf leuk vindt om te laten zien of te laten doen.

Verder nog een workshop in de praktijk gedaan. We moesten een soort test loopspel doen om niveau te bepalen... ik kreeg het gevoel: dit kan ik ook wel. Misschien moet ik volgend jaar ook maar een workshop geven daar.......

De workshop ging over 'personal training in de loopgroep'. Deze titel is vrij (heel erg) breed, want: wat is personal training in de loopgroep?
- op aanvraag individueel schema's maken,
- inspelen op individuele belastbaarheid door het kiezen van juiste oefeningen voor de hele loopgroep (ofwel: relatief risicoloze maar wel effectieve oefeningen kiezen. Vermijden van sprong training bijvoorbeeld),
- in een duurloop 5x een gesprekje aanknopen om individueel te sturen,
- in deze workshop was er een soort spel met lage en hoge belasting om achter de belastbaarheid en mate van zelf-inschatting van (nieuwe) lopers te komen. Want vaak is het onduidelijk hoe die factoren liggen en leidt een simpele opdracht ongemerkt tot overbelasting.

Heb nog een paar pilonnetjes gekocht, zullen we woensdag gebruiken (denk ik)

POV


Trainingen:
Vrijdag 70 minuten hometrainer sportcentrum. Hartslag tussen 120 en 145. Op 200 watt: eerst 7 minuten hartslag 122, daarna stijgt deze door naar 132 door 'cardiac drift' (het werd warm). Vervolgens aantal keer op 220 resp 180 watt getrapt. Bijbehorende hartslagen 140 en 126. Dit betekent dat bij 260 watt waarschijnlijk een hartslag van 154 hoort, en dat dat nog onder de drempel zou zijn.
Zaterdag: 3 km rustig lopen. Op ongelijk bospad dus iets last enkel.
Zondag: 4 km lopen op ongelijke paden dus last enkel. Zondagavond asfalt 9km in 42' en het liep erg gemakkelijk, erg goed gevoel in benen, en 4.40 per km is heel eenvoudig... de moeilijkheid zit hem eigenlijk voornamelijk in de pijntjes / enkels, maar conditie is perfect.

Maandag: lang fietsen 80 minuten en klein stukje lopen;
Dinsdag baan 1600 en 6x600 (zal in 6.00 en 2.15 gaan want ik wil niets forceren). Hartslagmeter mee.
Woensdag rustig meehobbelen op training
Donderdag/vrijdag rust
Zaterdag paar kilometer lopen.
Zondag 7heuvelen loop in helemaal uitgeruste toestand. Proberen de 58' te kraken. Het zou nog kunnen lukken ook...

2 opmerkingen:

Johan Artmanni zei

Leuk stukje weer.

Wat schoenen betreft gaat 't denk ik ook (of vooral) hoe je erop loopt. Heb je een 4mm drop, dan lijkt het me dat je anders loopt dan bij bijv 10mm.

Dan 3x p.wk lopen: ik merk dat ik géén blessures oploop bij 4x p.wk lopen (hardheid??), maar juist in de weken wanneer ik minder loop.
Wanneer ik binnenkort weer fit ben, wil ik heel graag weer naar 3 à 4x per week gaan.

paul oude vrielink zei

Ja, die schoenen,
de onderzoeken focusen toch vrij vaak op 'een groep militairen' of 'een groep beginners', en er wordt naar mijn idee niet erg gekeken naar individueel maatwerk. Ik denk dat wanneer mensen blessures hebben je wel degelijk veel kan winnen door een precies goede keuze van de schoen, of door bijvoorbeeld acties als het uitknippen van delen van schoenen (!!!).